|
|||||
---|---|---|---|---|---|
Liaz navždy!
|
|
||||
|
|||||
|
Sklápěče řady 100/150/151
Liaz 110.471 (původně tahač) po přestavbě na sklápěč: Krátce řečeno tak, aby si ti, kteří neví, o čem je řeč mohli o problematice udělat představu: sklápěče LIAZ vycházející ze stovkové řady jsou evergreenem našich silnic, podobně jako sklápěče řady MT, avšak stejně jako jejich předchůdci jsou postupně vytlačováni modernějšími vozidly. Jejich práci vykonávají čím dál častěji i návěsové soupravy. Sklápěče řady 100 je dobré rozdělit na původní modely (před rokem výroby 1987 – kdy byly do výroba zavedena nová krátká kabina), které byly vybavovány dlouhými kabinami a v závislosti na pohonu jsou označovány běžně jako 110 (4x2) nebo 111 (4x4) (v praxi šlo především o podvozky určené pro širší paletu nástaveb a ty byly využívány i pro sklápěče nebo nástavby pro například potřeby silničářů nebo zemědělců, které využívaly běžné komponenty řady 100, do roku 1987 byla navíc potřeba kryta především dodatečnou výrobou sklápěčů MTS/MTSP) a na modely vyráběné po roce 1987. Po roce 1987 mohla být konečně rozběhnuta výroba nových sklápěčů stovkové řady s novými kabinami označením 150 (4x2) a 151 (4x4). Z vozidel řady MT si vozy ponechaly základ rámu s listovými pery, zadní nápravy i převodovky (desetistupňové Praga, u vozů s předním pohonem doplněné rozvodovkou, hydraulickým čerpadlem pro olejový okruh a případně dalšími výstupy pro pohon nástaveb) , dostaly však nové přeplňované motory M1.2 MŠ640 a především nové krátké sklápěcí kabiny Liaz (od kterých byly následně odvozeny další varianty kabin). Ty byly dvou nebo třímístné a konečně i sklápěcí, čímž byl umožněn bezproblémový přístup k motoru, který u vozidel řady MT (motorovým tunelem v kabině) nebyl ani zdaleka ideální. Navíc bylo učiněno zadost i zvukové izolaci a práce s novými vozidly tak byla o poznání příjemnější. Typickými představiteli této řady se staly třístranné sklápěče 150.261 a 151.261. Pro podrobné technické popisy jsou zde přiloženy firemní materiály. Pro doplnění je nutné říci. Že v rámci modelových řad 150/151 byly nabízeny nejen sklápěčové, ale i další speciální a účelové podvozky, jako například hákové nakladače, podvozky pro zemědělství, zametací nástavby, valníkové speciály (od nichž byly v případě verzí 111/151 odvozovány i dakarské vozy) nebo, terénní autobusy a mnohé další. Ty najdete v sekcích "účelové podvozky řady 100" a "speciální modely řady 100". |
© 2006 LIAZtrucks.com |