|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Bedford 0SBT, O-series 5 ton tipper (Emhar, 1/24)
Několik následujících fotografií vám přiblíží stavebnici, rozmístění dílů, jejich kvalitu a počet. Stavebnice je balena v pevné, úhledné krabici se snímatelným víkem (klasika jako u Italeri), přičemž jednotlivé rámečky ze světle šedého plastu jsou zvlášť zataveny v průhledných sáčcích. Zvlášt je v sáčku sedm gumových pneumatik a měkkou hmotou pečlivě obalená kabina i velice pěkný a nezvykle rozměrný obtiskový arch, k němuž je pro jistotu krycí papír přichycen lepící páskou. Návod je přehledný, dvanáctistránkový o rozměru malého sešitu A5 a hned na prvních dvou stranách prezentuje celkem pět obtiskových verzí modelu spolu s potřebnými odstíny doporučených odstínu barev (Humbrol). Pro upřesnění jen dodám, že Emhar tuto stavebnici (spolu s valníkovou verzí téhož vozu) vydal před několika málo týdny, přičemž slibována a očekávána byla již několik let.
Dle návodu stavba začíná motorem (zážehový šestiválec o výkonu 72k), který se skládá z necelé dvacítky dílů. Nepodařilo se mi nikde najít fotku předlohy, ale vzhledem k době jeho vzniku nepředpokládám, že by bylo k jeho ztvárnění potřeba více dílů. Není to ale žádná sláva. Díly sice víceméně pasují, ale radost z práce kazí především mírně přesazené formy, přičemž začišťování stop po dělící rovině není na drobných dílech úplně příjemné. Jedinou úpravou je odřezání řemenic z řemenu, který po nástřiku motoru nahradím černou páskou. Drobotinu nabarvím zvlášť a pak uvidíme jak do sebe půjdou další díly...
14.května 2009
Motor jsem nastříkal matnou červenou barvou (36 Revell), vrtákem 0,2mm odvrtal otvory pro kabely do rozdělovače a výstupků na bloku, které mají podle všeho znázorňovat svíčky. Barva na drobnostech ještě zasychá, s kabely je na motor dolepím později. Dle návodu jsem pokračoval prací na rámu, kde nějaký čas zabralo odstranění stop po vyhazovačích z vnitřní strany podélníků a na některých příčkách. Opracování dělící roviny vyžadovala i většina ostatních dílů, tzn. držáky palivové nádrže, listová pera, přední náprava a další drobotina. Pokračování příště...
18.května 2009
Po zatmelení drobností na rámu Miliputem (Superfine white) a dolepení svazků listových per pro zadní nápravu, na nichž bylo opět nutné odstranit výraznou stopu po dělící rovině formy, jsem rám nastříkal výše zmíněnou matnou červenou (36 Revell). Matný odstín barvy zde nemá žádný význam. Měl jsem ji ve zbytcích syntetiky, kterou víceméně opouštím a rozhodl se ji spotřebovat. Před oleji a patinou budu podvozek stříkat lesklým akrylem.
20.května 2009
Ze čtyř dílů (včetně poloviny kardanového kříže) jsem slepil zadní nápravu, spoj přebrousil a přetmelil a nápravu nastříkal stejně jako kardan a další polovinu kardanového kříže vlepeného na výstup z převodovky. Je milé, že kardanové kříže jsou dělené, neboť kromě toho, že se lépe opracovávají především hlavně lépe vypadají. Už v dobrých stavebnicích v měřítku 1/35 je to standard a v Italeri tohle měli pochopit už dávno... Na motor jsem dolepil předem nabarvenou drobotinu a dal se do opracovávání dalších dílů podvozku (držáky stupaček) a když už jsem na nich tmelil stopy po vyhazovačích, namíchal jsem tmelu více a zatmelil vyhazovače i na vnitřní straně dveří a motorové kapoty. Jak vidíte, je jich až až. Navíc, vyštípnout dveře z licího ráměčku je velice ošidné a je potřeba při tom postupovat s největší opatrností, neboť dveře samotné mají krásně tenkou hranu a je snadné ji poškodit.
21.května 2009
Dneska jsem začal opracováním tmelu. S brousítky Hobby Dragon to byla rychlovka a díly jsem mohl hned nastříkat spolu se stupačkami a po zaschnutí nalepit na rám. Z olověných drátků (0,2 mm) jsem na motor natahal pár kabelů a štětcem je natřel na červeno. Pohodová práce a model už začíná dostávat tvar...
22.května 2009 ...
24.května 2009
Po nástřiku všech zbývajících dílů červenou jsem celý rám nastříkal lesklým akrylovým lakem, který mi umožnil nanést trochu olejových barev pro naznačení stínování a patiny během jednoho kroku. Výsledek vypadal dobře a tak jsem celý podvozek znovu přelakoval, tentokrát lakem matným. Usazení zbývajících dílů pod korbou, držáku rezervy a táhel k řízení byla pohoda, horší bylo natírání kol, které mají mít černé disky s červenými středy. Tyto díly jsou vylisovány společně bez viditelné dělící roviny, což činí natírání časově náročnou činností. Je dobré vyvarovat se chyb a přetahů, neboť výsledek bude na hotovém modelu dobře viditelný. Po nástřiku hotových disků matným lakem jsem na ně nasunul pneumatiky, do jejichž vzorku jsem nanesl trohu pigmentu MIG odstínu Dark mud a přestříkal ho přípravkem MIG Pigment fixer. Díky tomu pneumatiky vypadají trochu přesvědčivěji.
25.května 2009
Dneska jsem dokončil palivovou nádrž, která je prozatím jediným zásadně upraveným dílem na modelu, neboť jsem se rozhodl odstranit pásky a nahradit je novými z plastikové destičky. Nádrž jsem vytmelil, přebrousil, nastříkal Surfacerem 1000 a poté červenou, lesklým akrylovým lakem a po nanešení trochy černé olejovky i lakem matným a hotovou nádrž usadil na místo.
26.května 2009
Výfuk je ze stavebnice bez úprav. Odstranil jsem jen stopu po dělící rovině formy, nanesl pigmenty "Standard rust" od MIG a "Black soot" od CMK a zafixoval je matným akrylovým lakem.
29.května 2009
Další na řadě je kabina, kompletní interiér a exteriér. Rozhodl jsem se začistit všechny díly a zjistit jak vše pasuje dohromady, abych případné problémy vyřešil ještě před barvením.
4.června 2009
Podle návodu jsem sestavil opracované díly interiéru, vše slepil a podle fotografií skutečného vozidla jsem naznačil nějakou kabeláž. Celek jsem nastříkal matnou černou akrylovou barvou, místy vystínoval tmavě šedou a pigmenty MIG naznačil nánosy na podlaze v interiéru. Dekály jsem usadil na místo a zakápnul lesklým lakem.
25.června 2009
Podle datumů vidíte, že jsem na model 20 dní nesáhnul. Bylo to z důvodu letních zkoušek, které mám dnešním dnem za sebou a tím pádem jsem se mohl vrhnout zase na Bedforda. Dneska jsem nastříkal sedačky, spodek černou a napatinoval, sedáky a opěradla hnědou a trochu vystínoval. Vše jsem pak vlepil do interiéru.
26.června 2009 The cab spraying is finished. The Model master (blue, black) and enamel Revell (red) paints were applied and sprayed over with gloss clear Model master lacquer. The engine hood was cut into two pieces so I will be able to glue it in the opened position later.
30.června 2009 Vyleštil jsem povrchy a začal nanášet dekály. Pracuje se s nimi dobře, zcela špatný je však obtisk na štít na střeše kabiny. Pro štít ve stavebnici je obtisk poněkud malý (stavební návod ukazuje obtisk jiné velikosti) a ani skutečnosti velikostí příliš neodpovídá. Žluté lemování je navíc ve srovnání se skutečným poněkud tlusté. I polished all the surfaces and started with applying the decals. They are OK to work with but the cab headboard's decal is too small for the large kit part (the instruction sheet shows a different decal size) and doesn't match the real sign size neither. The pinstriping lines are quite thick comparing to the real ones.
7.července 2009 Na modelu jsem pokračoval dál maskou chladiče. Vymaskoval jsem stříbrné lišty, nastříkal je lihovou pastou Agama ("stříbro"), masku doplnil dekály a vše zalakoval. Hotovou masku jsem nalepil na podvozek společně s blatníky. Vodorovné chromové lišty jsou ze samolepící chromové fólie. Pokračoval jsem okny (předními i bočními) , na která jsem vymaskoval a nastříkal těsnění. Matnou černou jsem štětcem natřel i okenní rámy na kabině. Dále jsem se zaměřil na korbu. Dřevěné části jsem nejprve nastříkal akrylovou barvou Model master odstínu "Wood" a poté washem olejovkou odstínu "Siena pálená" zvýraznil strukturu dřeva. Díly jsem poté přestříkal lakem na vlasy. Po jeho zaschnutí jsem díly nastříkal modrou a bezprostředně po nástřiku začal barvu na místech, na kterých jsem předpokládal opotřebení, odíral starým zubním kartáčkem. Pro zpestření jsem se několik prken na zadním čele korby rozhodl ponechat v původní dřevené úpravě. I decided to finish the grille so I masked & sprayed the silver decoration with a spirit based Agama paint ("silver"), applied the decals, sprayed the whole part with gloss clear HUmbrol lacquer and added the horizontal chromium bars made of selfadhesive chromium foil. I moved to windows, sprayed the rubber parts of glazing with an acrylic flat black from Model master and handpainted the windscreen frames on the cab the same colour. I started working on the body after finishing the windows. I sprayed the wooden parts with an acrylic Model master paint ("wood") and applied an oil paint wash (using Burnt Sienna) which pointed up the wood structure. I fixed the "wood" with a hairspray and let it dry. The parts were sprayed blue (acrylic MM) then. I started removing the paint using an old tooth brush just after spraying the parts when the paint was still wet which created a nice worn-out effect on desired areas. Some of the planks on the back of the body were left wooden and unpainted, just for an effect.
8.července 2009 Bočnice byly hotové a tak další krok směřoval k podlaze korby. Zespodu jsem ji nastříkal modrou (po zatmelení několika stop o vyhazovačích). Zeshora jsem se rozhodl naznačit opotřebovaný kovový povrch. Plochu jsem přestříkal surfacerem, přebrousil jemným brusným papírem a nanesl základní nástřik směsí barev Agama (barva hlavní a žíhaná ocel). Plochu jsem přelakoval lakem na vlasy a štětcem na ni štětcem nanášel pigment CMK (black smut). Získal jsem tak tmavý kovově lesklý povrch, místy pokrytý černým prachem, který bude později doplněn o náklad uhlí. Stejný pigment jsem nanesl i na vnitřní plochy bočnic. Korbu jsem poté slepil, zadní bočnice je prozatím pouze nasazená. Stavebnice dále nabízí kovové nástavby bočnic i s kšiltem pro ochranu kabiny. Díly jsem ztenčil (vybrousil jsem tak zároveň stopy po vyhazovačích). Uvažoval jsem chvíli o jejich povrchové úpravě a nakonec se rozhodl pro nástřik stříbrnou lihovou pastou Agama, přelakování lakem na vlasy a následný modrý lak, odíraný párátkem a kartáčkem na zuby podobně jako na dřevěných bočnicích, intenzivně na vnitřních plochách, méně na vnější straně korby. Na hotovou korbu jsem poté po několik hodin pečlivě nanášel obtisky usazované pomocí "kouzelných vodiček" Gunze. Co se kapoty, kabiny a dveří týče, veškeré obtisky jsem zalakoval lesklým lakem Humbrol a vlepil okna. Čelní okna seděla parádně, boční okna naopak mizerně a to až tak, že jsem okno na straně řidiče nakonec raději rozříznul, vlepil nejprve pevné zasklení a jeho stahovací část teprve poté dolícoval v částečně otevřené poloze. Na řidičovy dveře jsem navíc nalepil zpětné zrcátko, dolněné o odrazovou plochu z chromované fólie. Dveře jako celek jsem nalepil do rámů v otevřené poloze. The body side pannels were finished so I concentrated on the floor. I sprayed it blue from the bottom (just after filling a few ejector pin marks). I decided to create a polished/worn-out steel effect on the upper surface so I sprayed it with Mr.Surfacer, polished with a fine sanding paper and sprayed with a mixture of Agama paint (gun metal and annealed metal) fixed with a hairspray. I let it dry and applied a CMK pigment dust (black smut) then which created a very nice glossy surface locally covered with a dark dust which will be supplied with a load of coal in the last phase of the building. The body was assembled according to the instruction sheet. The kit also contains an extra high metal body pannels with a cab protection shield. I wasn't sure about it's final surface look at the beginning but I made my mind finally. It was sprayed with a spirit based Agama silver paint, fixed with a hairspray followed with a fine coat of dark blue (acrylic) rubbed down by a tooth-pick and old tooth brush both inside and outside the body. A few more hours were spend with careful applying the pinstrping using a "magic decal waters" from Gunze. Concerning the hood, cab and doors I sprayed all the decals with a gloss clear Humbrol enamel lacquer and glued the windows into positions. The windsreen ones were OK but the side ones didn't fit in the frame badly. I made the driver's window half open finally. A rear view mirror was also fitted upgraded with a piece chromium foil. The finished door were glued into the door frame.
16.července 2009 Po linkování na korbě následovaly ještě další nápisy a obtisky na zadní čelo korby. Usadil jsem vše bez problémů, opět s vodičkami Gunze, stejně jako SPZ a zalakoval. Kabinu jsem napevno nalepil k podvozku, nástavce bočnic ke korbě. K dokončení nyní chybí jen drobnosti. I applied the rest of the decals on the body and numberplates as well. Using "Gunze" setting liquids again this was a pleasant job to do. The result was sprayed with a coat of gloss clear paint. The cab was glued to the chassis, the extra body panels to the top of the wooden walls. To be completed, the model now needs some of the last tiny details and a bit of weathering.
18.července 2009 Pro zvýraznění strury povrchu na dřevěných bočnicích jsem na povrch nanesl wash z černé olejové barvy naředěné přípravkem "Thinner for washes" od MIG, místy doplněný o pigment "Black smut" od CMK. To highligth the body walls relief a wash made of black oil paint thinned with MIG's Thinner for washes was applied, locally supported by CMK "Black smut" pigment dust.
29.července 2009 Na hotové korbě jsem po zaschnutí olejovky zvýraznil detaily kování drybrushem modrou akrylkou a hotovou korbu nalepil na podvozek. Stavební návod teoreticky umožňuje ponechat korbu sklápěcí, či její zalepení v otevřené poloze, ale toho jsem nevyužil. Moje pozornost se přesunula k motorovému prostoru, kde bylo nutné doplnit vzpěry mezi chladič a kapotu. Protože odstraňování dělící roviny z tak jemných dílů bylo problematické, nakonec jsem použil pouze základ jedné vzpěry a druhou vyrobil z měděného drátu. Hotové vzpěry jsem nastříkal surfacerem, poté matným černým akrylem Modelmaster a vlepil je mezi chladič a kabinu. Sestava tak získala trochu více pevnosti, což mi umožnilo vlepit na místo obě křídla kapoty, která jsem pouze doplnil o podpěry. Svislou část kapoty jsem ponechal sejmutou. Díly budou později opřeny o kola vozu pro naznačení situace při opravě motoru. Dle návodu jsem na ně pouze dolepil upínací prvky. Na masku chladiče jsem dolepil hotové světlomety, na zadní čelo korby leptané odrazky od firmy Eduard, natřené červenou akrylovou transparentní barvou Tamiya. Ze skutečného uhlí jsem si nartil náklad, který jsem se prozatím rozhodl nijak nefixovat a ponechat ho volně v korbě, takže ho lze jednoduše vysypat. Poslední věcí, se kterou jsem si nejprve nevěděl rady bylo dilema ohledně štítu na střechu kabiny, pro který jsem již měl předvrtané díry. Nakonec jsem se rozhodl pro cestu nejmenšího odporu a využil malý obtisk ze stavebnice, který jsem nanesl na původní štít upravený na přijatelnou velikost a zalakoval několika vrstvami lesklého laku Humbrol. Patina podvozku se skládá z několika nástřiků pigmenty MIG rozmíchanými v akrylovém ředidle Modelmaster. Pro doplnění vozidla na podstavci jsem se rozhodl z kousků plastiku a tenkého měděného drátu vyrobit smeták a ze sady leptů Aber poskládat bednu na nářadí, což se ukázalo jako nejsložitější proces během stavby celého modelu, a doplnit ji o pár drobností. Nářadí pochází ze stejné sady jako krabice samotná, zbytek je z domácích zásob. A little bit of drybrush using blue acrylic was applied on the body after drying the oil paint wash and the whole body was glued to the chassis. I focused on the engine compartment where two support rods were added. I rather made my own ones as the original parts were quite easy to damage during removing the form dividing line. The finished rods were glued between the cab and the radiator and the hood was glued in the opened position. The vertical parts of the hood were left separate. The grille was fitted with headlights and a couple of small Eduard etched marker lights were glued on the body tailgate. The cargo consists of a real coal which I decided to leave unfixed so I can always unload it from the truck. The last problem to solve was the cab headboard, it's size and the decal. I decided to use the original decal finally which only required altering the size of the headboard. The chassis weathering consists of few coats of MIG pigments. To complete the vehicle engine repair sceene, I decided to add some tools. The broom was made using a few pieces of plastic rods and a copper wire and the toolbox with tools comes from photoechted set made by Aber. Doufám, že se vám toto dvouměsíční povídání líbilo a že v tomto stavebním postupu naleznete inspiraci pro vaši vlastní práci. Díky za pozornost a nashledanou při některé z mých dalších staveb. Fotogalerii hotového modelu najdete ZDE. I hope that you enjoyed this 2 months of progress and hopefully you found some inspiration for your future work here. Thank's for reading and see you during my future builds. Finished model photogallery is HERE. Jan Rosecký, 29.čevence 2009 |
"modely kamionů - Jan Rosecký" |