|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Volvo F88-32 TEXIM Bulgaria Na úvod/ Introduction Tak a je to tu. Začínám svůj další model. Začínám ho především proto, že si potřebuju trochu oddechnout od stavby Volva F89. To stavím prakticky celé jako mástr a je to docela dřina. Letos mám za sebou vlastně už přes tři měsíce poctivé práce – nejprve na motoru a pak na kabině – a je to vysilující. Potřebuju od kabiny F89 získat trochu odstup než se k ní vrátím a dotáhnu jí. A třeba se mezitím i vrátí z odlévání motory a budu moci taky dotáhnout dvanáctku. Well, here it comes. I have started another model. I do so because I need a break from scratchbuilding my Volvo F89. I am building it as a master model and it is quite rough task. It took me three monts of hard work to finish the engine and start the cab - and it was tiring. I need to leave the F89 as it is for a while before I will get back and finish it. And once the engine casting is finished, I will be able to finish my F12. Věděl jsem, že kabinu KFS si určitě postavím, ale ne jako F89 – pochopitelně. Prvních osmdesát osmiček je postavených docela málo a s výhodou by se dalo využít té staré masky, která dost výrazně mění proporce auta k tomu, aby nebyly později rozdíly ve srovnání s mojí kabinou tak výrazné. Jako už mnohokrát v minulosti jsem chtěl vytáhnout obtisky firmy den Hartogh a postavit si auto v jejich barvách (měli a pořád mají F88), ale pak jsem si vzpomněl na vcelku málo zdokumentovaná Volva F88 bulharského podniku Teksim ze Sofie. Z mého pohledu je to ideální předloha: původní chromované maska, klasické zbarvení bez obtisků a tematicky přitom představuje to hlavní, co mě zajímá, tedy dopravci východního bloku. Navíc, jako bonus, byla všechna bulharská Volva vždy na trilexech, což mi ještě více pomůže pozměnit celkový vzhled auta a smazat odlišnosti ve vzhledu kabiny KFS a té mojí. I knew I will build the KFS Volvo cab once but not as F89 of course. There are just a few early F88s and I decided to use the different parts of the early version (the grille especially) and the trilex wheels to hide the difference between the KFS cab and the mine one. I do have Den Hartogh decals ready and I wanted to use them on the F88 but then I realized there were some F88 tractors operated by Texim Bulgaria back in sixties. I could not wish any better reference: it has the early grille, trilex wheels and is easy to paint without any decals to be made and fits exactly in the era that interests me the most: the 60's and 70's Eactern block trucking. O předloze / About the real truck Vznik a existence podniku Teksim (na Západě psáno také jako Texim, azbuka nemá písmeno „x“ a nahrazuje ho písmeny „ks“) je spjata se jménem Georgije Najdenova, bulharského bankéře a ekonoma. Teksim byl založen v roce 1962 jako společnost, která měla reprezentovat bulharskou ekonomiku a starat se o dovoz a vývoz nejrůznějšího zboží. Najdenov z něj během následujících let učinil obchodní impérium, které zastřešovalo dovoz a prodej luxusního západního zboží, licenční výrobu Coca Coly v Bulharsku (první v zemích východního bloku) i obchod se zbraněmi. Dopravu provozoval vlastními prostředky – pozemní, leteckou i námořní. Teksim jako obchodní společnost velice dobře prosperoval. Prosperoval až moc a povaha společnosti byla zřejmě až příliš západní na to, aby podnik mohl v rámci socialistického modelu fungovat dále a jeho činnost tak byla v roce 1969 ukončena. Silniční flotila, čítající návěsové tahače tahače Berliet a Volvo F88, byla ještě ten rok přidružena k národnímu dopravci SOMAT. Vozidla dále jezdila v původních barvách, ale původní označení firmy „Teksim Bulgaria, Sofija, TELEX – 567“ bylo z vozidel odstraněno a Najdenov skončil ve vězení. The foundation and development of the TEXIM company (Bulgarians do write Teksim because there is no "x" in cyrilic) is connected with the name Georgin Najdenov, Bulgarian banker and economist. Texim was founded in 1962 as a company that was meant to represent Bulgarian economy, export and import various kinds of goods. Najdenov soon turned Texim into a significant economical empire that covered import and distribution of luxurious western goods, licensed production of Coca Cola in Bulgaria (as the first country of the Eastern block) and even weapons export and import. Texim had his own trucks, aircrafts and cargo vessel. The company was profiting well enough to be a pain in the ass of some politicans - it was too western model and the company had to be closed down in 1969. The road transport fleet that consisted of Volvo and Berliet trucks was taken over by Somat, a state owned trucking company. The trucks livery, green and red, was not changet but the company signs „Teksim Bulgaria, Sofija, TELEX – 567“ were removed from their cabs. Georgij Najdenov went to prison... Volvo F88 je dnes ceněným veteránem, v šedesátých letech se ale jednalo o nejmodernější nákladní automobily v Evropě. Se sklápěcí kabinou a přeplňovaným motorem tehdy představovaly zhmotněný sen každého dálkového šoféra. Od typu F89, který jsem dostatečně představil v příslušném vláknu, se v některých ohledech liší. Představují první model, který byl v roce 1965 uveden na trh (typ F89 byl představen až v roce 1970). Vozidla poháněl desetilitrový (přesněji 9,6 litru) šestiválec TD100A o výkonu 260k (TD120A v typu F89 má objem 11,979 litru a výkon 330k). Vozidla byla nabízena se synchronizovanou osmistupňovou převodovkou (typ F89 má ještě předřazenou redukční dvoustupňovou převodovku, tedy celkem 16 rychlostních stupňů). V průběhu výroby (modely F88 a F89 byly od roku 1970 vyráběny souběžně) se některé detaily na modelech F88 měnily a přizpůsobovaly větším a silnějším modelům F89. Původní chromovaná maska chladiče tak byla nahrazena plastovou. Kabiny prvních modelů neměly ve střeše ventilační okénko, stěrače byly umístěné nad okny a na pravé straně kabiny byla nad blatníkem ventilační mřížka. Jiná byla zrcátka i madla na boku kabiny. Odlišnosti byly také v podvozcích vozidel - nejstarší modely na hnací nápravě neměly tlumiče pérování. Očividné je také jiné rozmístění příslušenství na rámu vozidla. Z pozdějších vozidel známe klasickou svařovanou palivovou nádrž umístěnou na řidičem a na druhé straně rámu pak umístěnou schránku s akumulátory a klasické „trojče“ vzduchojemů. Původní modely vyráběné od roku 1965 ovšem měly palivové nádrže podstatně menší bez klasického „švu“ mezi díly, za schránkou s akumulátory pak byly vzduchojemy pouze dva, zatímco třetí byl umístěn v rámu vozidla před točnicí. Díky tomu bylo pod vzduchojemy místo na rezervu. Volvo F88 is a popular oldtimer truck today however in the sixties it represented a state of the art technology in the European long distance truck architecture. It's tilting cab and turbocharged engine was a dream of every long haul trucker back then. It had some different features comparing to the F89 model I had described in another section of my website. It was the F88 who was introduced as a first of the new breed and it happened in 1965 (the F89 saw light in 1970). The F88 has a 10 litre (actually it is 9,6 litre) 260 HP engine (the TD120A in F89 is 11,979 litre and provides mighty 330 HP). These trucks had a full synchromesh eight speed transmission (the F89 had a two speed reduction gear box giving 16 forward gears totally). As both the F88 and F89 were finally produced at the same time, some details were changed on the F88 to bring it closer to the F89 look. The original early F88 chromed grille was replaced with a plastic one. The early F88 cabs did not have any roof hatch, the wipers were located above the windscreen and there was a vent on the cab side, just above the wheelarch. Both the mirrors and grab handles had different design and even some chassis components were different on early and late models - both the cab and axle suspension (no shock absorbers on the early models). We all are familiar with classis welded F89 tanks with a significant seam all around the tank but the early models produced since 1965 had much smaller rectangular shaped fuel tanks. There was just a pair of air tanks fitted on the chassis behind the battery box, the third one was fitted in the frame right in front of the 5th wheel. Therefore there was enough space for a spare wheel under the air tanks. Tahače Tekximu jsou navíc ojedinělé v tom, že měly palivové nádrže na obou stranách vozidla, přičemž na každé straně vozidla byl před palivovou nádrží umístěn jeden vzduchojem. Schránka s akumulátory byla s největší pravděpodobností umístěna vzadu pod rámem. Na dobové fotografii jednoho z vozidel je patrné vyvedení hadic a kabelu pro návěs před točnicí a jejich zavěšení na otočném rameni tak jak je to dnes obvyklé činit s hydraulickými hadicemi. Vozidla byla na kolech Trilex se zadní reduktorovou nápravou. Co do příslušenství vozidla nejsou nijak pestrá. Klasické je umístění cedule TIR a MPZ s písmeny BG na předním nárazníku a jinak se na dobových fotografiích neliší snad s výjimkou zadních blatníků a umístění mlhových světel buď v nárazníku, nebo pod ním. The tractors that Texim had had some special features. They had two fuel tanks, one on each side of the vehicle. An air tank was fitted in front of each fuel tank. The battery box was most likely fitted under the chassis at the rear of the vehicle. The trailer air and electrical supply went through cables that were fitted on a swing arm on the chassis just in front of the fifth wheel which is the same system that hydraulic hose use today. The trucks had trilex wheels and the drive axle was reduction type. As for the accessories, the vehicles were all the same except for some additional fog lamps mounted either in or under the bumper. The truck had classic TIR plade and BG national plate on the front bumber and the period photos do not show any other extraordinary details. Můj model bude reprezentovat vozidlo na přelomu šedesátých a sedmdesátých let tak jak je zachycují dobové fotografie, tedy již po převzetí SOMATem. My model will represend a late sixties / early seventies vehicle taken over by SOMAT as seen in the most of the period pictures. Model bych chtěl mít hotový během pár měsíců. Stavbu tomu přizpůsobím - nechci si to moc komplikovat. Motor TD100A je trochu jiný, ale předělávat ho nebudu - nebudu dělat sklápěcí kabinu, protože na kabině KFS by se toho muselo hodně předělávat. Tím pádem mám motor vyřešený a poslouží mi obyčejný ze stavebnice Italeri Volvo F12. Úpravy na kabině z venku budou, ale jen pár a teď si ani na všechny nevzpomenu, no uvidíte to postupně při práci. Co do detailů a barvení, předpokládám, že to bude tak nějak v rozsahu Ráby. Nakonec, budou to bratříčci z jednoho období a patří k sobě. I would like to finish this model within a few months. I do not want to make things too complex. The TD100A engine is a bit different comparing to the TD120 I will have in resin but the cab won't be tilting so I think that even and Italeri engine could do the job. There will be just a few exterior modifications (I do not remember all of them but you will see it yourself during the progress). As far as the details and paintjob is considered, I suppose it should match my Rába S16. They are brothers from the same era and they belong together. Stavba modelu / Building the model No, v duchu ulehčení a jednoduchosti jsem si vyrobil znovu celý rám, protože se nemůžu pořád smířit s tím, že dvanáctka už má rám zalomený, zatímco osmdesát osmička má podélníky rovné. Výborně se mi ale hodí podklady, které jsem si připravil na osmdesát devítku a příčky a tak vyrobil podle výkresů, které už mám dávno hotové. V některých ohledech jsem si to trochu zjednodušil (přední příčka), ale z toho nebude nic vidět, takže to je především pro urychlení postupu. Rámy byly sice nejspíš nýtované, ale já mám doma spoustu kolových šroubů co mi zbyly z mých naodlévaných disků při jejich úpravách a přepracování, takže jsem se rozhodnul je použít na příčky a partii trochu oživit. Při barvení se budou moc hodit! Well, to make things easy I decided to scratchbuild the whole frame because I can't live with the fact that the 8 series Volvo trucks had straigth frame rails (unlike the donor Italeri Volvo). I can make use of all the drawings I made for my F89 so I made the same cross members and frame rails from a plastic sheets, just some of them are less complicated comparing to the parts for my F89 model. I used many bolts on the crossmembers and I am lookinf forward to painting them - they should keep the frame internal surfaces more busy althought I know that there should have been rivets rather than bolts. Tak, pokračuju dál. Přední náprava je z Volva F12, ale bez stabilizátoru a (zatím) i tlumičů. Trochu jsem zkrátil pera, ale to bylo všechno. Zadní náprava je taky z F12, ale pera ze stavebnice jsem přepracoval a doplnil je pomocným svazkem per z Pavlovy/Tonyho sady. Na konzoly ještě doplním nýty. Pneumatiky jsou ty co jsme kdysi dávno vyžebrali u Honzy Moštěka - svlíkli jsme je z nějakýho čínskýho kováku a Láďa je nechal namnožit. Pro disky jsem je musel trochu upravit, ale vypadá to výborně. Kabina je na rámu jenom položená, to samý nárazník. Jaro 2014 / Spring 2014 |
"modely kamionů - Jan Rosecký" |