|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Volvo F89, úvod 30.března 2012 Úvodem: / Introduction: Pustit se do modelu jen tak a bez vážného vztahu k předloze shledávám jednoduchým a velice zábavným. Rozhodnout se ale pro zpracování některé z vašich "Eleanor", to je krapet něco jiného. Chce to sebekázeň a pečlivost na straně jedné ovšem také zdravý rozum a dostatečný nadhled na straně druhé. Člověk má totiž mnohdy tendenci nadhodnocovat význam informací a jejich promítání do měřítka. Jako modelář nemusím vědět, jestli jsou závity na šroubech pravé nebo levé a jestli jsou ložiska v daném uložení kuličková nebo kuželíková. Když se ale člověk o předlohu takovým způsobem zajímá a cítí že pro něj má váhu mnohem větší než cokoli co stavěl předtím, není vždycky jednoduché se nad věc povznést a říct si: "Kašlu na to, udělám to třeba takhle." a po detailech dál nepátrat. Doufám, že se mi to bude dařit.Building a model just for fun and without any serious relationship to the real vehicle is something that I find rather easy and enjoyable. To make a decision and start working on one of your “Eleanors”, that’s a bit different story. It needs a self-discipline and patience on one side but a common sense and keeping yourself on top of things on the other side. One sometimes tends to overvalue the importance of the fine details being scaled down to 1/24. I do not need to know whether the thread on the wheel screws are left or right-handed for building a model and it is not important whether the bearings inside are roller or ball ones. When you are really seriously interested in the real vehicle and you feel that this truck’s importance is far beyond importance of anything you have built before it is not easy to go over those fine details, keep yourself on top of things and say: “No matter on the real vehicle, I will do it this way,” and stop searching for details in the spare parts catalogue. I hope I will make it in this case. O modelu: / About my model: Chci stavět Volvo F89-32, tedy tahač 6x2 v takové konfiguraci, ve které byly tyto vozy dodávány našim podnikům ČSAD. Nemám zatím vybraný konkrétní tahač, nicméně o výsledku práce mám jistou představu:
- zbarvení bude klasické (modrý rám, bílá kabina, modré pruhy) Předpokládám poměrně pečlivou stavbu. Budu asi bilancovat na hranici “zadušení” chuti do práce složitostí tvorby, ale s takhle zásadní předlohou to nejde jinak. Nedávám si termíny dokončení a ani intenzitu práce. Mým plánem na letošní rok je zhruba to, aby podvozek s nápravami a klidně jen v surfaceru stál na kolech. I want to build a F89-32 Volvo as a 6x2 tag axle tractor. This is the configuration of units being delivered to CSAD company (Ceskoslovenska Statni Automobilova Doprava, equals to Czechoslovakian State Automobile Transport) in mid 70’s. I am not focused one one particular unit however I do have some ideas about it’s look:
- Traditional livery, blue chassis, white cab with blue stripes as when delivered as freshly new unit Podklady: / Sources & data: Informace na téma Volvo F89 sbírám dlouhé roky. Málem to byl první náklaďák, který jsem si v roce 2003 pořídil. Za pomoci přátel a kolegů se mi od té doby podařilo nasbírat poměrně mnoho fotek, výkresů a dokumentace. Vrcholem toho je pak možnost z blízka sledovat probíhající renovaci jednoho z vozů, díky které mám k dispozici přesné podklady a dostatek fotografií pro stavbu modelu.Při stavbě se budu držet především skutečného vozu, jehož renovaci mohu sledovat. Vím, kdo je majitelem, ale ten se s vozem nechce v současném stavu příliš chlubit a proto jeho jméno nebudu uvádět. Modří vědí mlčí! Byť na autě v průběhu jeho aktivního provozu byly provedeny některé změny a většinu z těchto změn se z modelu pokusím vyloučit. Předpokládám ale, že nebudu stavět model nového vozu. Při vší úctě ke všem, kteří se o tato vozidla starali, je mi bližší Volvo F89 spíše matné a v běžném provozním ušpinění a opotřebení. Pokud v nich najdu zalíbení, použiji i některé z dobových doplňků. Fotograficky jsou na Volvech F89 doloženy různé spoilery, přídavná světla, střešní zahrádka nebo i částečné zakrytování rámu stupačkovými plechy. I have been into F89 Volvos for a long time and therefore I do have a lot of information concerning this truck. I almost bought one in 2003 as my first truck (but I didn’t). With a kind help of many friends in Czech Republic and abroad I have collected a lot of pictures, drawings and details on this type. The most enjoyable and valuable is the ability of being allowed to watch one of these trucks being restored in the real time. This provides me more than enough pictures of the real thing for building a model. I will try and keep my model as close to the real vehicle as possible however the real truck has some modifications that are not a factory option and were performed in late 90’s and I will exclude these from my model (e.g. lowered 5th wheel), modern seats. The owner of the real vehicle is known but his wish is to stay in illegality officially so please, keep this as a secret for yourself in case you know his name. I suppose that I will not build a model of the freshly delivered unit but a vehicle after few years of work and that will allow me to apply rather a satin paint a bit of weathering. I also may use some accessories from 70’s and 80’s as there are many kinds of air deflectors, additional lights, roof racks and catwalks visible in many pictures from the period of active service of these trucks. Stručné technické údaje: / Technical description:
typ: Volvo F89-32, 6x2 rozměry a hmotnosti:
délka vozidla: 6 525 mm doplňující info:
- kabina je sklápěcí, dvoumístná se dvěma lůžky
Type: Volvo F89-36, 6x2
Weights and dimensions:
Additional info: První kroky / First steps Na počátku stavby bylo dost těžké se smířit s tím, že nemalou část práce (zejména v úvodu stavby) bude představovat vysedávání u počítače a zpracovávání dokumentace pro výrobu dílů. Moc mě to nebaví, ale beru to jako nutnost pro budoucí přesnou a případně i opakovatelnou práci. Protože v zaměstnání pracuji s 3D dokumentací, rovnou jsem rezignoval na klasické výkresy a rozhodl se potřebné partie vymodelovat ve 3D a teprve z nich pak zpracovat výkresovou dokumentaci a díly přenášet na plastovou desku, ze které budu díly vyřezávat. It was not easy to become reconciled with the fact that the early stages of the build will mostly consists of computer work and processing drawings and data for scratchbuilding the chassis. I do not enjoy this very much (as this is what I do at work as a design engineer) but I think that having accurate drawings is a must for precise scratchbuilding. As I do work with 3D design software I decided for 3D modeling instead of standard 2D drawings as this is very effective, gives you a very good idea of the real thing shape and provides any kind of drawings in a matter of seconds. The final drawings will be used for copying the shapes of the parts on a piece of plastic card before hand-cutting them out. První věcí, kterou chci mít hotovou ve 3D dřív než říznu do plastu je celý rám, tedy podélníky i příčky, na které budu roubovat další součástky. Až pak se dám do práce a uvidím jak budu pokračovat. Na práci nespěchám, dávám si na tom záležet. The first thing to be modeled is the chassis with axles. I want to finish this before I will start working with the plastic. I will see if there will be any need for further modeling when the chassis is finished but I am not in hurry and I will take my time when working on this project. Pracuji tak, že jednotlivé díly modeluji ve 3D na základě fotek a rozměrů, které mám k dispozici, skládám do sestav a z nich pak tvořím výkresy, které mi kolega na skutečném autě přeměřuje (protože to není vedle ve vesnici, tak si to nemůžu denně přeměřovat sám) a doplněné výkresy posílá zpět. Na základě toho ještě model dodatečně zpřesňuji, aby co nejvíce odpovídal skutečnosti. Přední nápravu asi modelovat nebudu, předpokládám že na ní použiji díl ze stavebnice, pokud bude aspoň trochu rozměrově odpovídat. I suppose that the front axle is something that does need a 3D model as I will use or modify the standard Italeri part. I also do not suppose that I will create computer models for parts that already exist in resin. The thing I stand on is that my parts will be handmade. No 3D printers, no CNC milling, just good old hands and knife as I really want to improve my skills in this area. Co určitě nepředpokládám, je modelování dílů, které už jsou hotové v resinu a jejich tvar je známý a snadno definovatelný a dalších dílů, které nebude nutné vyrábět od nuly. A pořád počítám čistě s ruční výrobou, žádné frézování ani 3D tisk. Rád bych v budoucnu postavil ještě další tahače 6x2, které jezdily v zemích bývalého východního bloku. Na snadě je především Rába. A tím, že tenhle model zpracovávám tak detailně, jako jsem doposud žádný nedělal, se snažím získat představu o tom jak velké jsou jednotlivé díly, rozměry a vzdálenosti. Chci získat alespoň řádovou představu o těchto rozměrech na autech obecně a pak tuto zkušenost použít při stavbě modelů aut, na které takhle přesné podklady nejsou a nebudou a já si je nebudu moct nijak vyrobit. I would like to build more 6x2 tractors that were used in the Eastern Block in the future, both Rabas with MAN and DAF cabs especially. The fact that this build is going to be so detailed will give me a good idea about the dimensions of all parts and distances to base my future builds on and bring also enough experience in scratchbuilding. I suppose that the future builds will not need such extensive research and reference material (when having this experience) regardless the fact that it is quite hard to obtain it in case of some types, e.g. Pekaes Fiat 190NT 6x2 and the experience and good estimation is the only thing I will have available. Když teda zjistím alespoň rámcové rozměry Ráby (rozvory, výšku rámu, šířku rámu), budu moct na základě zkušeností z Volva (a z oměřování rozměrů z fotek) lépe sestavovat rozměry a vyrábět díly na koncepčně podobná auta jen na základě fotek. I suppose that I will be able to build the above mentioned vehicles just following the pictures when estimating the dimensions from the photos as this is what I also do in case of this Volvo but I can verify it on the real truck too to find how accurate this method is.
|
"modely kamionů - Jan Rosecký" |