|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Volvo F89 příslušenství motoru / engine accessories 4.listopadu / 4th November Už když jsem dokončoval kardanové kříže, byl jsem v podstatě rozhodnutý zaujmout k mé modelářské práci trochu jiný přístup. Povím vám jaký. I decided to change the way I work on my models during preparing the universal joints mentioned in my previous post. I will tell you how. Když mě nebavila práce na osmdesát devítce, začal jsem si asi před měsícem chystat rám na F12, na té kterou všichni znáte z fotek našich leptaných dílů na Volvo. Docela jsem si nad tím odpočinul, doplnil na něj spousty šroubů, připravil si pár dílů okolo, no prostě paráda. Jenže pak jsem se zastavil, protože jsem UŽ ZASE potřeboval ty obvyklé díly, které na každém modelu předělávám. Takže: kardanové kříže a hlavně drobotina na motor. Rozřezat ten šílenej klínovej řemen, vyrobit nové řemenice, zatmelit turbodmychadlo a na Volvu je navíc vstřikovací čerpadlo součástí bloku motoru a to se mi fakt nelíbí, takže ještě vyrobit vstřikovací čerpadlo a když už je člověk v tom, tak by to chtělo i pořádnej alternátor a startér, ať to k něčemu vypadá. I thought it might be fine to build something else in the meantime especially when work on the "eighty-nine" was boring and tiring. I started with preparing the chassis for the Volvo F12 you probably know from the pictures of the Volvo CTM parts shots. It was a straightforward and easygoing job. I fitted the frame rails with loads of nuts and bolts and cleaned some parts, splendid! But my progress stopped soon just because I needed all those parts I make or modify on every single truck model YET AGAIN: the universal joints and the engine accessories especially. I always use to cut the V-belt into pieces and make new pulleys, clean, sand and fill the turbocharger and in addition the Italeri Volvo engine needs the injection pump to be modified as I do not like the original one which is moulded into the engine block side wall and one should also take care of both the starter and alternator once you get deep like this. Když jsem si všechno potřebné pro F12 sepsal a vzal si k sobě poznámky s věcmi, které je potřeba udělat na osmdesát devítku, bylo na něm to samé co potřebuji na F12. Dělat dvě vstřikovací čerpadla? Dvě sady kladek? Člověku to nepřijde, když to čas od času musí vyrobit, ale dělat to v jeden moment na osmdesát devítku a zároveň na dvanáctku? To bych se u těch řemenic usoustružil k smrti... I made a list of all those parts I need for the F12 and compared it to my notes with parts I need for building my F89. I found out that both models need exactly the same things. Making two injection pumps? Two sets of pulleys? One finds it ok when you need one from time to time but doing it all twice all at once? No, thanks! A tak jsem pár dní posedával a sepisoval si seznam těch nejdůležitějších věcí, které neustále na modely potřebuju a potřebovat budu. Jakmile jsem už jednou postavil motor (na Ivecu), jehož startér je zvlášť, alternátor vypadá jako alternátor, vstřikovací čerpadlo jako by právě dodali od Bosche a p5ed2lal turbodmychadla s opravenými skříněmi doplněnými o šrouby na přírubách, nedokážu už se vrátit k těm všem zjednodušeným dílům naznačeným pouze reliéfem nebo obecným válečkem či boulí. Výsledný seznam obsahoval spoustu potřebných dílů na F89. Ty samé díly jsem ale potřeboval na F12 (ať už jí budu stavět teď nebo za rok) a když jsem si prošel svoje poznámky k dalším modelům, to samé jsem potřeboval na MAN F8, Rábu, Saviema...a vlastně všechno co bych chtěl v budoucích letech stavět. A to mě nakonec donutilo k té změně, o které jsem mluvil. I therefore spend the next few days thinking about and revising the list of parts I often need for my models and I will probably need in the future as well. I can' go back to the simple engines once I built the engine I have in my Iveco wrecker which has the separate starter, good looking alternator, injection pump like just delivered from Bosch and turbocharger with nuts and bolts on flanges. The final list contained the parts I do not need only for the F89 and F12 but also for many future builds like old MAN units, Saviems, Rábas...and virtually anything I want to build in the next few years. This is what forced me to change the way I work. Když jsem na modelforu sledoval práci Pavla Behenského, moc se mi líbilo, jak si při jednom projektu připravuje a nechá namnožit věci, který se mu budou hodit při projektu dalším. Ten další je pak zase o to jednodušší, rychlejší a levnější, protože v určité chvíli stačí jen sáhnout do krabičky a vytáhnout téměř hotový díl s jehož výrobou by jinak člověk ztratil dlouhé hodiny. Říkal jsem si, že s mými evropskými kamiony to nejde tak snadno. Bohužel, nestačí mi jedno zavěšení, které by se dalo využít na víc aut a i motory jsou každý úplně jiný, takže toho zjednodušení se tolik udělat nedá. Pak ale, když jsem měl na stole před sebou rozestavěné rámy na obě Volva, uvědomil jsem si, že je přece jen dost dílů, jejichž namnožení by mi výrazně ulehčilo práci. Nebude to sice celý motor, ale kousek po kousku můžu sbírat drobotinu, která mi se stavbou modelu pomůže. A to jsou zejména ty věci o kterých jsem se zmínil výše. Doposud jsem se ale nedokázal přenést přes to, že si vyrobím všechny ty krásný věci na motor ale místo abych je použil, tak je budu muset zavřít do krabičky, zajít na poštu a poslat někomu, kdo mi zajistí jejich odlití a pak budu čekat dlouhé týdny než se mi namnožené věci vrátí domů. Nedonutil jsem se nikdy ani k tomu, abych začal dělat něco ve věci vlastního odlévání doma tak jak to dělá třeba Ondra Nadrchal nebo Martin Vrba, protože mi zase přišlo, že těch naodlévaných dílů zase tolik nepotřebuju. Ale teď, když jsem měl před sebou podvozky na dva modely najednou a reálně hrozilo, že tu drobotinu budu muset vyrábět dvakrát, už nebylo nad čím přemýšlet. Seřadil jsem věci na seznamu podle jejich důležitosti a začal pracovat. Observing the work of my mate Pavel Behensky on our modelforum I found out that I like the way he works. The parts he makes for one project always can be used on the second one which therefore is less complicated and cheaper to complete because you can just pick up the part from the spares box instead of making a new one which would take long hours to complete. I thought that this is not possible with European trucks. You can't use one generic suspension for all truck makes unfortunately and the engines shaped and designs vary significantly so the simplification is not as easy as when building the US trucks. I finally realized that there are still many parts I can re-use on all truck models when looking at the two chassis in progress in front of me. I realized that having the parts moulded and casted would save a lot of time. I won't have the complete engine but I can still use many of its details which will be helpful and those are mainly the parts I have already mentioned. The problem is that I was not able to focus on finishing them all together and no using them directly on one engine but ship them to someone who will cast it for me. I also could not realize I will be sitting at home for weeks and waiting for the finished parts. I also did not want to make my own resin castings like my friends Ondrej Nadrchal od Martin Vrba do. Now, facing the fact that I will have to make it all twice for two different Volvo models made the situation brighter than ever before.I checked the list of parts, picked one and started working. Kardanové kříže jsem vám ukazoval již minule. Hned v jejich závěsu byly všechny drobnosti na motor. Řemenice, vstřikovací čerpadlo, kompresor, alternátor, startér a turbodmychadlo. You have already seen the U-joints in my previous post. Engine parts were next ones to go: pulleys, injection pump, air compressor, alternator, starter and turbocharger. Nejjednodušší to bylo se startérem. Špičkový díl je ve stavebnici Italeri Iveco Turbostar a tak jsem ho jen začistil a doplnil o kontakty. Bohužel, ve většině stavebnic ho představuje jen boule někde u setrvačníku a tak je potřeba ho mí k dispozici i pro další kousky. Starter was the easiest one as you can find it in every Fiat/Iveco kit. I therefore just cleaned it and added the connectors. It is not very detailed in most of the kits so it is good to have some spare ones for the future builds. Co se alternátoru týče, původně jsem chtěl jako základ použít opět ten z Iveca, ale když mi Honza Sklenička věnoval motor z Volva F12 (Honzo, díky! Zastav se až budou hotový odlitky!), našel jsem na něm ještě hezčí kousek, který jsem opracoval, zatmelil dutiny, doplnil ho o zubaté kolečko z řemenice motoru Iveca a doplnil ho vlastní soustruženou řemenicí. I wanted to use the Iveco engine parts as the basis for the alternator but then I received the Volvo engine from Revell kit from my fellow modeller Jan Sklenicka which has the alternator even more detailed than the Iveco engine. I cleaned and filled the Revell alternator body, fitted it with the toothed wheel from the Iveco pulley and my own milled pulley. Na většině mých plánovaných aut jsou docela dobře vidět nádobky pro olej posilovače řízení. Asi nejhezčí díl je k nalezení ve stavebnici čumákové Scanie a tak jsem ho opracoval, začistil a připravil na odlévání. Many of my future builds have the power steering oil reservoir clearly visible. Third series Scania torpedo from Italeri has a very nice one so that I cleaned it and prepared for casting. Z Iveca jsem použil i kompresor. Je tam hezky zpracovaný dvouválec, který je k nalezení na většině soudobých motorů. Kompresor na Volvu sice nemá žebrování, ale to se nachází na většině jiných kompresorů na motorech, které chci stavět, takže jsem ho zaformoval tak jak je a žebrování v případě potřeby zruším což bude jednodušší než ho vyrábět. Mimochodem, na motoru Volvo od Italeri kompresor úplně chybí. I also used the Iveco compressor. It has a nice two cylinder one which is again common to many of my future builds. I must admit that the Volvo compressor does not have any ribs but most common compressors are ribbed and I therefore let it as it was. I think that removing the ribs on Volvo compressors will be easier than making them on compressors for other truck models. Řemenice jsem soustružil z válečků a destiček. Jako výchozí polotovar jsem pro některé použil zbytky dílů ze stavebnice. Vyrobil jsem jich víc než bude třeba, abych jich měl do zásoby pro další modely dostatek na výběr. All the pulleys were milled from pieces of plastic cards and rods. The rest of the original kit parts were used as a basis for some. I made more pulleys than I will need for my F89 just to have more types and sizes available for future projects. Pak už zbývaly jen složité díly: vstřikovací čerpadlo a turbodmychadlo. S turbodmychadly není principielně problém, ale kdybyste si prohlídli z blízka to skutečné, zjistili byste že ta modelová jsou v mnoha ohledech zjednodušená. Mně začala vadit především absence šroubů na výfukové přírubě a taky šrouby v prostoru mezi spirálními skříněmi. Problém je také, že ve většině stavebnic je turbodmychadlo dělené na poloviny. To přináší broušení a tmelení po celém obvodu dílu včetně poměrně úzké mezery mezi skříněmi, takže i kdyby tu nějaké detaily byly, stejně by je člověk při broušení zlikvidoval. Celá ta operace s turbem mě neskutečně nebaví, takže jsem se nové turbodmychadlo rozhodnul zahrnout mezi díly k zaformování. Už ani nevím z čeho bylo to výchozí, nicméně použil jsem z něj vlastně jen obě spirální skříně. Na skříni turbíny jsem vyrobil hranatou vstupní přírubu, která dosedá na výfukové potrubí a z vnitřní strany na ni dolepil reliéf z destiček a šroubů po vzoru turbodmychadla K36 z ČZ Strakonice. Výměnou se u nás dávaly na Volva běžně a nejen na ně, je to licenční KKK a jako mustr pro běžná turbodmychadla na kamiony se dá parádně použít. Šrouby jsem naznačil zevnitř i na skříni kompresoru. Od nuly jsem vyrobil střední část, kterou prochází hřídel spojující oběžné kolo turbíny a kompresoru. Turbodmychadlo jsem pak slepil dohromady, dolepil výstupní přírubu a na vstup a výstup vzduchu jsem vyrobil spojovací hadice s leptanými páskami CTM. The remaining parts were the most complicated ones: the injection pump and the turbocharger. Turbos are generally ok but you will find that they are far too simplified if you have a look at a real one. I especially mind the absence of bolts on the exhaust flange and all bolts in the gap between the spiral cases. The problem also is the fact that most kit turbochargers are made of two parts which need sanding and filling during the assembly. I really hate all that work and therefore I focused on making one extra turbo and have it casted as well. I do not remember which one was the donor but I used just the spiral cases I later fitted with some fine parts and bolts made of styrene sheets. I fitted the turbine case with a square inlet flange and added the outlet flange and bolts too. The central part of the turbo is scratchbuilt too. The finished parts were sticked together and I later fitted the compressor inlet and outlet with a piece of hose and etched hose clamps from the CTM Accessories. Vstřikovací čerpadlo na by se dalo pojmout jako stavebnice sama o sobě. Je škoda, že na většině motorů je naznačené pouze reliéfem. Zaplať pánbůh, ve stavebnici Iveca je čerpadlo špičkové. Mechanická řadová vstřikovací čerpadla jsou si dost podobná bez ohledu na to, na jakém motoru ho najdete (stejně jich většinu vyrábí Bosch, to na osmdesát devítce od Bosche je) a tak je možné ho použít bez nějaké zásadní přestavby. Díl ze stavebnice jsem slepil, začistil a rozřezal na jednotlivé díly a ty pak postupně doplňoval detaily a nakonec zpátky slepil. Motor v Ivecu je osmiválec, Volvo je šestiválcové, takže bych ho měl správně zkrátit o dva vývody, ale to jsem cíleně neudělal. Zaformované čerpadlo bude pro osmiválec (člověk nikdy neví, na co ho bude potřebovat - staré MANy, Saviemy, Scanie) a zkrácení na šestiválec bude jednodušší než prodlužování zkráceného odlitku. Protože je čerpadlo připravované hlavně na Volva (stejné je na všech dvanáctkách), musel jsem dodělat ještě jeden speciální díl pro Volva typický, totiž konzolu na které je čerpadlo přišroubované. Tu jsem na svém čerpadle musel mít, bez ní by to nešlo. Na motoru od Italeri je jen parodie tohoto dílu, ale na motoru od Revella je udělaná parádně. Vyříznul jsem ji tedy z bloku, naznačené palivové vedení (které hyzdí jinak pěkné čerpadlo) odstranil stopkovými frézkami různých tvarů a konzolu přilepil na již připravené čerpadlo. The injection pump could be a kit itself. It's a shame that most engines have it just as a relief moulded into the engine block. The inline injection pumps are all the same it does not matter who made them and thanks god for the one in the Iveco kit! It is amazing! Most pumps in the real worls are made by Bosch and the "eighty nine" one has one just like that so I can use the Iveco one without any serious modifications. I assembled it following the instructions, cleaned it and cut into pieces. Those were fitted with fine details and assembled back together. The Iveco engine as an eight cylinder however the Volvo has a "straight six" so that the pump should have been cut down but I didn't do that. The casted part will be the eight cylinder version (you never know when you will need one - old MANs, Saviems, Scanias) which is quite easy to cut down for smaller six cylinder engine. Much easier than extending it back to eight cylinders. I also had to focus on another details as the pump is prepared especially for the Volvo trucks. The pumps on the Volvo engines have typical support that must be on my model too. The Italeri engine provides just a parody of this area but the Revell engine has it in a very nice shape so that I cut it out of the block side wall, cleaned it with my hand mill and fitted it to the finished pump. Výše uvedené díly jsou univerzálním základem, který si chci nechat zaformovat a naodlévat a na model chci už usazovat odlévané díly. Jsou ještě další díly, které bych rád takhle připravil a zpracoval, zejména vzduchařina, ale to je samo o sobě jiná kapitola a nechám si to na jindy. Na jednodušších modelech se dají použít nebo lehce upravit ventily od KFS tak uvidíme, jestli budu mít potřebu si dělat své vlastní nebo ne. To hlavní mám teď hotové a dalším krokem na Volvu bude asi pokračování na zadním zavěšení. I want to have all those parts casted and fit the model with the resin ones. There are more details I would like to make like this - the air valves especially but that is another chapter. Most models can be built with generic KFS parts and I will see if that's enough for me or not. The most important parts for casting are ready and the next progress should be done on the rear axle suspension again.
|
"modely kamionů - Jan Rosecký" |