|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Volvo F89 převodovka / gearbox 4.dubna 2013 / 4th April 2013 Konečně zase progress na osmdesát devítce, který jde prezentovat. Zatímco odlitky dílů motoru už si odbyly premiéru na Rábě a sklidily úspěch. Na odlitky kol zatím čekám. Neměl jsem v úmyslu se k F89 na jaře vůbec vrátit, ale protože jsem se zase začal pohybovat po zimní pauze kolem velkých kamionů Volvo, začal jsem na něj mít zase chuť. Pracoval jsem na dvanáctce, když mi došlo že nemá smysl připravovat dva motory a dvě převodovky a že bude lepší udělat jeden kvalitní díl a ten nechat odlít. Finally there is another progress on the eighty nine worth mentioning. I am still waiting for the wheel castings while the engine detail set was shown on the Raba engine. I realised there is no point in building and detailing two engines and two gearboxes once I was working on my F12 so I decided to focus on one engine and one gearbox and have it casted. Do motoru se mi moc nechtělo a tak jsem začal převodovkou. Je to šestnáctistupňová synchronizovaná převodovka Volvo SR61. Skládá se ze základní čtyřstupňové převodovky Volvo (R61) s planetovou rozsahovou redukcí v zadní části (celkem tedy osm převodových stupňů) a předřazené dvoustupňové (synchronizované) dělící převodovky v malé skříni hned za spojkou, která osm stupňů základní převodovky dále půlí na výsledných šestnáct. Je to převodovka, která provázela Volvo po dobu výroby modelů F89 i F12 až do druhé poloviny osmdesátých let a jde o agregát, který je co do ovládání a funkce srovnatelný s moderními synchronizovanými převodovkami, které známe z moderních nákladních aut dnes. Takže žádný meziplyn, žádné svojí vyšlapávání spojky, prostě řazení jak v osobáku. The engine did not attract my attention so I started with the gearbox. Its a full synchromesh 16 speed Volvo SR61. It consists of main 4 speed gearbox with planetary reduction gear located at the end of the case (8 speeds totally) and additional two speed synchromesh splitter gearbox which provides the final 16 gears. This one was made for F89s and F12s till late 80’s and is as good as any current manual transmission in terms of handling and operation. Therefore no double clutch as you can treat this one as a normal passenger car. Převodovku jsem oddělil jsem od bloku motoru (díly Italeri) abych zjistil, že zatímco skříně převodovky má hezčí a přesnější Italeri, přírubu jsem vzal z převodovky Revell (je stejně velký, ačkoli by měl být v měřítku 1:25) protože měla hezčí výstupky na spojovací šrouby a stačilo tak dodělat tři (v horní části příruby je to tvarově mimo), zatímco na dílu Italeri bych musel předělávat asi všechny. Převodovku jsem rozřezal na jednotlivé skříně (na dílech ze stavebnice žádné dělení naznačené není, ačkoli skříň je sešroubovaná z několika částí), opracoval je a sestavil zpět s důrazem na zachování viditelnosti dělících rovin mezi jednotlivými díly. Část reliéfů jsem odstranil, část jsem ponechal (poměrně dost jich odpovídá skutečnosti) a v zadní části jsem destičkou vyplni otvor vzniklý odříznutím generalizovaného pahýlu pro výstupní hřídel. Tím jsem si připravil základ, ze kterého už bylo možné vycházet. I cut the gearbox off the engine (Italeri parts) to find out that the Italeri parts are more accurate than the Revell ones except the clutch housing which comes from the Revell kit (and is the same size as the Italeri one although it’s 1:25 scale) because it sports better bosses for the screws comparing to the Italeri one. I cut the gearbox into pieces and assembled it together to make sure the joints between different cases and covers will be visible. I cleaned, filled and sanded the parts and removed some sufrace details too while some were retained as they nicely represent the original. I used a piece of plastic card to cover the hole in the rear part of the main case as I cut off the generic output shaft housing. The result was a nice and clean part for adding details. Na převodovce jsem poté začal doplňovat jednotlivé detaily. Přepracoval jsem výstupek na víku, na kterém je umístěna řadící tyč a doplnil další výstupky, vypouštěcí a plnící zátky a šrouby. Na levé části převodovky jsem z profilů připravil držák spojkového posilovače a na povrchu převodovky naznačil strukturu litiny tupováním Surfaceru 500. Výsledek se mi zamlouval a ve svém snažení jsem pokračoval nejnáročnější částí převodovky – zadní partií, která je ve stavebnici zcela bez detailů, ačkoli na skutečné převodovce se jedná o nejsložitější partii. Podle fotografií a nákresů v katalogu náhradních dílů jsem postupně doplňoval jednotlivé detaily vyráběné z plastových destiček a profilů. Tmelil jsem zejména černým vteřinovým lepidlem, které jsem mohl dle potřeby z koutů a prohlubní vymývat Debonderem bez nutnosti dalšího broušení. Část kardanového kloubu na výstupu z převodovky již pochází z dílů, které jsem si nechal naodlévat na podzim. V zadní části převodovky jsem si připravil také konzolu se silentbloky, za které je převodovka zavěšena na jedné z příček v rámu. Není to sice všechno úplně stoprocentní, protože jsem neměřil každý jednotlivý díl, nicméně když se zamyslím nad tím, že převodovka na Rábě sklidila uznání i přesto, že jsem jí věnoval asi dvě hodiny čistého času, myslím si, že naznačené detaily jsou více než dostatečné a pro několik následujících modelů Volvo moje požadavky splní do puntíku. I started with adding different plugs, bosses and screws. The LHS was fitted with the power clutch mechanism support and the large boss on the main case cover was extended following the dimensions of the original. The cast iron structure was made by Mr.Surfacer 500. I like the result so I went on with more details. I focused on the rear part of the gerabox which has almost no details in the kit while it’s the most complicated area of the real thing. I used different profiles, pipes and plastic cards for creating the details. I used the black super glue for filling as I was able to wash it out from the tight corners using a glue remover without any need for sanding. The output shaft half of the U-joint is a resin casting I got from the previous step of this built. I also fitted a bracket with rubber blocks which are used to fit the gearbox on one of the chassis members. It’s not all 100% accurate as I did not measure every single part of the real thing but thinking how the Raba gearbox was popular after just a couple of hours work on it I am pretty sure that the amount of details on this part will satisfy all my needs for the next few Volvos I am going to build in the future. S doplňováním detailů jsem pokračoval také na horním víku převodovky. Zde jsem doplnil větší množství šroubů a také další výstupky, které je možné na skutečné převodovce najít. Šrouby jsem se snažil znázornit společně s kruhovými výstupky pod hlavou takže jsem dolepoval nejdříve kolečko a teprve na něj pak šestihran. Na nově vytvořených partiích jsem pak opět doplnil strukturu litiny. Poslední na řadě byl spojkový posilovač s ovládací pákou a ventil, který ovládá předřazenou převodovku. Ty jsem dle podkladů vyrobil z plastikových a hliníkových trubiček a profilů a doplnil jsem o šroubení, která budou představovat spojovací uzly pozdější kabeláže. Teď je na řadě blok motoru. I also focused on the main case cover details which was fitted with many bosses and bolts which can be spotted on the real part. The cast iron structure was simulated on new parts again. The last parts to go was the power clutch mechanism and the splitter gearbox control valve. It’s all made of pieces of plastic rods and pipes and fitted with couplings for the furute wiring. The engine block is the next one to go. |
"modely kamionů - Jan Rosecký" |