|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Volvo F89 - kabina / cab Hodně lidí, když viděli můj rám a motor na F89, se mě ptalo: budeš používat kabinu KFS a nebo si postavíš svojí? Nedokázal jsem na to tehdy odpovědět, protože jsem se kabinou doposud moc nezabýval a tu od KFS nekontroloval a neověřoval možnosti jejího použití. Neměl jsem proti ní nic - je hezká. Problém ale je, že jsem chtěl postavit alespoň tři Volva od ČSAD - měli jsme jak tahače 4x2 tak i 6x2 a k tomu valníky 6x4. No a pak bych chtěl jedno polské a aspoň jedno maďarské. A to už máme pět a to jsem zmínil jen a nejoblíbenější provedení. No a chci si kupovat pět kabin od KFS? No vlastně ne, protože to znamená pětkrát vše předělávat - interiér, uložení kabiny a celou partii pod maskou, protože ta je v kitu KFS velice zjednodušená. Když máte tak pěkný motor, asi chcete kabinu sklápěcí, ne? Navíc bych chtěl své vlastní leptu, protože si myslím, že by mohly vypadat lépe než ty od KFS (opět, nic proti tomu, jen to umíme udělat lépe). Tím pádem vím, že potřebuji svoji vlastní kabinu, svoje vlastní plechy a minimálně pětkrát. A tak jsem si řekl, že je čas začít s tím něco dělat... Many people were asking me: are you using the KFS cab for your Volvo when they saw my scratchbuilt chassis and detailed engine. I never knew the answer simply because I did not spend much time checking the KFS cab and thinking if that’s good for me or not. I got nothing against that – it’s really nice. The only problem is, you know, that I would like to build at least three CSAD units – we had both the 4x2 and 6x2 tractors and also double drive rigids. Then I’d like to have one from Poland and at least one from Hungary. That gives five and these are just the most popular ones for me but not all. Well, now do I want to buy five KFS cabs? Well, I actually don’t because it means I need to rework the interior five times, reworking the cab floor and front panel because it is fairly simple and does not actually allow the cab to tilt. Well, you wanna you cab tilted when you have such a beautiful engine so you need to rework it on all models. Furthermore I’d like to have my own PE parts on the F89 because I think these could look better than the KFS ones (still nothing against, we just can make it more accurate). Thinking about it I realized that building one “easy” F89 is not a solution for my problem because I need five or more cabs. I need my own cab with my own PE parts and the only way how to solve this problem it to stop beating about the bust and start working on the cab. So therefore I did. Nikdy jsem kabinu od základu nestavěl a navíc kabina F89 není ta nejlehčí, protože všechny stěny s výjimkou té zadní jsou nějak prohnuté a těžko na nich budete hledat rovnou plpchu. Začal jsem pracovat na bočních stěnách, jejichž profil jsem řidil svislými a vodorovnými žebry. Na rohy jsem použil profily Evergreen raději než zaoblení získávat broušením hranatého profilu. Je to přesnější a vyžaduje méně tmelení a broušení. Jak vidíte, na tmelení i lepení používám černé vteřinové lepidlo. I really never scratchbuilt any cab. Furthermore the F89 is not the easiest one because except for the rear wall you can hardly find there a flat plane as the cab consists of curves in all projections. I therefore started working on the walls using both the vertical and horizontal ribs to control the correct cab profile and evergreen profiles for the rounded corners rather than sanding a sharp corner into a rounded one. It is more precise and needs less filling and sanding. I am using a black super glue as you can see and I use it both for filling and sanding. Jak vidíte, s reálnou předlohou mám pestré zkušenosti takže o dobré podklady není nouze. I got experience with the real pic as you can see in the pics above so I have a good reference. Co se srovnání mé kabiny s kabinou KFS týče, moc ji při stavbě té mojí nepoužívám. Mám skutečnou kabinou, která dokazuje, že výkresy, které mám k dispozici jsou velice přesné. Hodně jsem toho přeměřoval a při tom jsem zjistil, že některé rozměry kabinu KFS jsou dost mimo ve srovnání s předlohou. As for the comparison of my cab to the KFS original, I am not using it much as a reference. I have the drawings and I have the real cab which shows that the drawing is nearly perfect. I took some measurements of the real cab and found out that there are some dimensions on the KFS cab that are quite far from the original. Celkově kabina není špatná. Vnější rozměry jsou +/- 1 mmˇod skutečné kabiny a výkresu, což je podle mě více než dobré a musím přiznat, že bych s použitím kabiny KFS na modelu neměl problém, ale musím přiznat, že jsou na ní dvě partie, které jsou dost mimo realitu. Prevní je výška bočních oken. Je očividné, že boční okna kabiny, jak ta ve dveřích tak i ta za nimi, jsou o zhruba dva milimetry nižší než by měly být. Dva milimetry, to už je něco co má vliv na vzhled kabiny a když se podíváte pořádně na kabinu KFS a skutečné auto, je vidět, že okna jsou opravdu nižší a kabina KFS má díky tomu trochu jiný vzhled. Vypadá víc...starší, víc historicky což nakonec není takový problém, protože to už je z principu staré auto a tak se tím asi ani nikdo nezabýval. Prostě to jen vypadá staře a ne divně. A navíc s tím nejde skoro nic udělat, takže nemá smysl se s tím nějak zlobit, protože buď si koupíte kabinu KFS a nebo nic a přitom to není úplně důvod pro stavbu nové kabinu od základů - teda pro většinu z nás. Druhý problém je zadní stěna. Celá její struktura, poloha, dvar a rozměry prolisů jsou dost mimo měřítko v mnoha ohledech. Skoro všechny rozměry jsou mimo o +/- 2 mm což je dost. Samozřejmě, pokud nemáte pravítko, neuvidíte to na první pohled, ačkoli rozdíly jsou docela podstatné. To hlavní co mi vadí je, že horní rohové prolisy by měly mít obě svislé linky rovnoběžné a na kabině KFS jasně vidíte, že to tak není. To je vidět na první pohled. The overall cab looks good, the overall dimensions are +/- 1 mm comparing to the real cab and drawing which I’d say is well within a tolerance and I won’t have any problem with using the cab on a model but I must admit that there are two areas where the difference is significant comparing to the real cab and the drawing. The first area is the height of the side windows. It is obvious that the side windows, both the ones in the door and the cab side wall are by 2 mm lower window heights than they should be. 2 mm is something that has an effect on the cab look and if you take a closer look at the KFS cab and the real truck, the windows really seem to be a bit lower and the KFS cab has slightly different appearance. It looks more…antique or old fashioned which actually is not a problem at all because the cab is supposed to look that way and that’s the reason why nobody has not even complained about it. It just looks like an old truck and does not look weird. Therefore however the difference is visible the overall cab appearance is not much affected. Plus you can’t actually do anything about is so there is no point it being angry anyway. You can just get the KFS cab or get nothing. It is not the reason for scratchbuilding a new cab really. The second area is the rear cab wall. The whole structure, all the panels and depressions are fairly out of scale. Almost all panels are +/- 2 mm different from what they should be. Again, it is a significant difference but you can’t really see it unless you take the ruler and the drawing. The only thing I really do mind is that the top corner panels should have the vertical lines parallel and you can easily see that it is not on the KFS cab. That’s the only thing on the whole cab that really does not look the part. Co na kabině KFS není a co chci mít na té své je celá struktura pod maskou okolo chladiče, protože vše je jasně viditelné skrze masku. A také mi chybí detaily podlahy, což je partie na kabině KFS znašně zjednodušená, aby umožnila nenáročnou konverzi modelu Italeri s tím, že kabina sklápěcí nebude. What is not on the KFS cab and I would like to have it on mine is the structure of the cab front wall because you can clearly see it underneath the grille and I also miss the floor details because it has been simplyfied to allow a simple conversion for a non tilting cab. Pár obrázků pro porovnání / Some comparison pics below: Hodně jsem brousil a některé partie střechy dokonce vyříznul a znova vlepoval, ale musím říct, že s celkovým vzhledem jsem spokojený. I did a lot of sanding and even some parts of the roof were cut off and glued in again or replaced but I can finally say I am happy with the result. Na kabinu jsem nanesl několik vrstev Mr.Surfacer 1500 ve spreji, abych nakonec zjistil, že zadní boční okna nejsou moc dobře slícovaná s hranou oken ve dveřích a tak jsem je nakonec obě vyříznul, přepracoval a znovu vlepil. I have applied a few coats of Mr.Surfacer 1500 base coat (I use the spraycan version for such large parts) to found out that both the small side windows are not properly aligned with the door windows. It has been caused by all that reworking and cutting into the cab so once again I cut both the windows our and sticked them back in and aligned them properly. Takhle kabina vypadá nyní - je připravená pri vlepení rámu čelního okna a gumových těsnění pro zadní a boční okna. This is what the cab looks like now. It is ready for fitting in the windscreen frame and side and rear window rubbers. Základní tvar kabiny je hotový. The basic cab shell is ready now. Jaro 2014 / Spring 2014 |
"modely kamionů - Jan Rosecký" |