|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Návštěva v Italeri 7.11.2013 Ahoj všem, mám krátkou zprávu ohledně firmy Italeri. Koncem minulého týdne jsme byli v Itálii a stejně jako vloni jsme diskutovali možnosti ohledně stavebnic kamionů na rok 2014. Konzultovali jsme samozřejmě reedice, stavebnice částečně upravené i nové. Musím říct, že letos byl ten mítink dost intenzivní. Trval od čtvrtečního oběda asi do půl osmé a v pátek ještě celé dopoledne asi do jedné hodiny. Probrali jsme spoustu věcí, ale předesílám, že to byly především postřehy nás modelářů (já, Karel Krejčí, Guido Kehder) a prodejců (Model Maker Shop). Z loňské debaty vzešel především samostatný kontejner a opětovné vydání Cargo traileru. Co se naopak ještě do výroby nedostalo, jsou dvě reedice, ale ty byly zmíněny opětovně letos a doufám, že už na ně opravdu dojde. Je třeba říct, že reedice starších stavebnic se vždycky musí vejít do nějaké pauzy, kdy je k dispozici dostatečný počet lisů na výrobu jednotlivých rámečků a tak není úplně snadné slíbit její vydání na konkrétní termín. Ty reedice jsou ale zajímavé, potvrdím je, až budu vědět víc. Dál je velice pravděpodobné, že nás v následujícím roce čekají nové stavebnice vzešlé z kombinací již existujících forem, které ale Italové v takovém spojení nikdy nevydali (a určitě jejich vznik podpořily i hlasy z modelfora). Během dvou týdnů by se mělo ve firmě odehrát setkání vedení za účelem plánování výroby na další rok, takže mám slíbeno, že se mohu ozvat a budu snad schopen potvrdit, o co konkrétního se bude jednat, do té doby by to byly jen spekulace. Co je jisté je minimálně nějaká další Scania s novými (reálnými obtisky) a navíc se zbrusu novým rámečkem doplňkovýh dílů ve stylu show trucks. Dost velký zájem byl ze strany konstruktérů kamionů o to, aby se v této stavebnici objevila i nová kola. Nechme se překvapit, je to zatím ve stadiu jednání. Ve věci nových stavebnic je třeba říct, že prodeje Stralisu nejsou špatné a tak jsou zvažovány i větší investice do výroby nových forem. Varianty jsou dvě a pro Italeri je dost složité vybrat tu správnou. Posuďte sami: nový Actros nebo nové Volvo? Odpověď není jednoduchá. Prodejnost Mercedesů není nijak hvězdná a Volvo by asi mělo větší šanci na úspěch. Faktem je, že prodejní čísla současných stavebnic Volvo nejsou přesvědčivá, ale jak by taky mohla být, že? Lze těžko očekávat, že by se nový kamion objevil ještě v katalogu na rok 2014 (podle konstrukce se ještě na ničem nepracuje), nicméně už jen skutečnost, že něco úplně nového je v hledáčku konstrukce, naznačuje, že to není zcela nereálné. Reálné jsou další varianty Stralisu. Shodli jsme se na tom, že by bylo vhodné jít cestou malých krůčků, aby se nestalo se Stralisem to samé co s Volvem. Řekli jsme si o tom hodně, varianty jsou asi čtyři a je otázka, která z nich dostane zelenou. Nic nového zatím nelze očekávat ohledně kontejnerového návěsu. Nějakou variantu zpracovává jeden z konstruktérů, ovšem vzhledem k jeho pozici ve firmě (příslušník jedné z rodiny zakladatelů) nikdo další nic neví. Luca (konstruktér, se kterým pravidelně jednáme) už mu prý třikrát donesl výkresy od různých výrobců návěsů a dotyčný prý stále jen plánuje to, jak by se dal Schmitz rozříznout tady a tam. No, to si můžeme udělat sami doma taky, že? Možná, budeme mile překvapeni, možná to bude překvapení nepříjemné, nicméně tohle nevěděli dokonce ani lidé z konstrukce. Jestli mám nějaký pocit z letošního setkání, je to mírný optimismus. Pokud se ptáte, jaký pocit jsem měl vloni, pak to bylo očekávání, neboť Stralis byl ještě ve vývojové fázi. Letos šéfka prodeje opakovala, že Italeri je si vědoma své pozici světové jedničky ve stavebnicích náklaďáků a myslí to s tímto oborem vážně i do budoucna. Jedním slovem ale dodala, že důležité jsou prodeje a prodejní číslo jedna je dlouhodobě vše co má na sobě napis Scania. Je tedy jasné, že firma vyrábí především to, co lidé kupují a pokud kupují Scanie, bude firma vyrábět Scanie. Čas od času jim možná někdo připomene, že to není jediný výrobce nákladních automobilů na světě, nicméně těžko je nutit do výroby nového Actrosu jen protože si to přejeme. Nejdřív se musí Mercedesy dobře prodávat, pak má smysl uvažovat o dalšch věcech. Příští rok bysme měli mít šanci ukázat jk dobře se prodává Volvo a o to snazší pak bude příští rok tvrdohlvě trvat na tom, že nové Volvo FH z nových forem je zcela logický krok. Pokud bude zase jednoznačné, že třetí dekálová varianta Scania R 2009 je opět na vrcholu popularity, můžeme snad jen doufat, že i Scania brzo představí zbrusu nové modely. U nich pak nebude takový problém Italy přesvědčit o tom, že má smysl do výroby nové stavebnice investovat. Do té doby se můžeme těšit z reedic s tím, že jsme přece jen alespoň trochu schopni ovlivnit to, co v reedici bude a zajistit, že staré dobré kity nebudeme muset shánět po burzách a aukcích. |
"modely kamionů - Jan Rosecký" |