ČESKÉ MENU

- ÚVOD
- FACEBOOK
- GALERIE
- ROZESTAVĚNO
- RADY a TIPY
- RECENZE
- MONOGRAFIE
- TECHNIKA
- VÝSTAVY
- ODKAZY
- O MNĚ

ENGLISH MENU

- HOME
- GALLERY
- IN PROGRESS
- TIPS & TRICKS
- REVIEWS
- FULL SIZE TRUCKS
- MODEL SHOWS
- LINKS
- ABOUT

NOVINKY

1.12.2017: Aktualizace fotogalerie

-------


TOPlist



Jak na kabeláž?

Rozhodl jsem se pro vás připravit malou prezentaci věnovanou tvorbě jednoduché kabeláže. Na následujících fotografiích s popisy si můžete prohlédnout postup výroby části kabeláže na podvozcích pro návěsy za tahač Mack Magnum.

Neberte toto, prosím, jako přísný předpis, který MUSÍ všichni následovat. Jde pouze o jednu z mnoha možností jak postupovat.



Pohled na výchozí díl podvozku. Protože Mack bude tahat dva návěsy, mám i dva podvozky, které jsou až na celkovou délku prakticky identické. Mým záměrem je vytvořit soustavu kabeláže pro vzduchové vaky odpružení, která je pouze částí celé soustavy hadic a kabelů, které budou na výsledném modelu. Kromě rozvodů pro měchy (viz. tato stránka) budou na modelu později doplněny ještě rozvody vzduchu pro brzdy a celá elektroinstalace.



Základem kabeláže na návěsu se stane hlavní ventil, ve kterém se budou spojovat jednotlivé větve. Vybrousil jsem ho ze zbytku resinu, který mi zbyl po opracování dílů zavěšení náprav. Díry jsou vyvrtány ruční vrtačkou.



Pro další práci budu potřebovat bužírku z drátu vhodného průměru (většího, než je průměr bužírky ze které budeme tvořit kabeláž)...



...kterou si žiletkou nakrájím na válečky...



...a vlepím do předvrtaných děr na ventilu.



Výsledné díly jsou poměrně malé.



Do bužírky na ventilech ještě vlepím drátky, které mi usnadní pozdější usazování kabelů. Důležité je, aby vlepené drátky byly stejného (ideální) nebo měnšího průměru než je otvor v bužírce, ze které budeme tvořit kabeláž. Lidově řečeno: do bužírky na ventilu vlepte drát, ze kterého jste "svlékli" bužírku na kabeláž.



Hotový díl vlepíme na vybrané místo podvozku.



Další postup samozřejmě závisí na rozmístění jednotlivých součástí na rámu. V mém případě nejdřív propojím s ventilem oba vzduchojemy.









Horní výstup na ventilu poslouží k pozdějšímu napojení soustavy na přívod vzduchu z vnějšího zdroje (tahače).



To samé jsem zopakoval na druhém podvozku. Jiná je pouze barva bužírky, která nemá žádný význam. Beru to, co mi přijde pod ruku. Vše později sjednotí nástřik.



Kabeláž na jednotlivých podvozcích je prakticky totožná.






Pro rozvody k jednotlivým měchům jsem si stejným způsbem jako hlavní ventil připravil i ventily rozvodné. Pro každou dvojici měchů na nápravě jeden.



Ty jsem po jednom vlepil poblíž každé nápravy.



Rozvodný ventil prostřední nápravy jsem nejprve spojil s ventilem hlavním. Poté jsem rozvodné ventily propojil navzájem (pomocí spodních a horních vývodů).



Boční vývody rozvodných ventilů jsem napojil na předem připravené vývody na vzduchových vacích (jsou vyrobeny z bužírky a vlepeného drátu stejně jako ty na ventilech.



Byl-li některý z kabelů příliš dlouhý, přichytil jsem ho rámu přezkou vyrobenou z plechu, který pochází z pechovky od piva. Od tohoto okamžiku můžete výdaje za pivo směle zakomponovat do nákladů na modelářský materiál.






Hotové podvozky jsem nastříkal přípravkem Mr.Resin surfacer...




...a i když nebyl zrovna levný...



...příjemně mne překvapil, protože zakryl mnoho povrchových vad resinových dílů a doba schnutí se pohybovala řádově v minutách.



Takto připravené podvozky jsem nastříkal stejným odstínem jako rám tahače.