|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Náboje Napsal jsem už mnoho článků o stavebnicích a modelech nákladních automobilů. Většinou převažovala měřítka 1/24 a 1/25. V této velikosti stojí za nabídkou většiny stavebnic dvě firmy: Italeri a Revell. Ty navíc v mnoha případech využívají společné formy a tak některé jejich stavebnice jsou si podobné jako vejce vejci. A všechny články, které jsem o těchto stavebnicích napsal mají jedno společné: slovo „náboj“ je skloňované mnohokrát v každém z nich. Trocha historie Nebylo by o čem hovořit, kdyby před dobrými třiceti lety někoho po dokončení první stavebnice nákladního automobilu v měřítku 1/24 firmy Italeri napadlo, že na velkých kamionech jsou vlastně všechna kola stejná a tak postačí udělat jeden obecný rámeček s disky a náboji (disk a náboj tvoří společný díl), který budou všechny budoucí stavebnice sdílet. Tak vznikla významná a bohužel i na první pohled viditelná chyba, která provází stavebnice kamionů celá desetiletí a zdá se, že i v budoucnu provázet bude. Abych nikomu nekřivdil, musím doplnit, že rámeček s koly nevzniknul jeden. Postupně jich vzniklo více: pro evropské nákladní vozy, pro vozy americké, pro přívěsy a návěsy s dvoumontáží pneumatik a pro návěsy s balónovými pneumatikami. Vždy se ale opakovaly ty samé chyby: rámečky byly obecné s obecnými náboji a věrnost předloze minimální. Trocha teorie Nebylo by ani o čem hovořit, kdyby náboje na všech velkých kamionech, tak jak si to kdysi dávno někdo myslel, byly stejné. Ale nejsou. Co to vlastně ten náboj je? Náboj nebo-li hlava kola je středový díl, který je pomocí ložisek uložen na hřídeli nápravy a to umožňuje jeho otáčení. V náboji jsou uložené kolové šrouby a pevně je s ním spojen také brzdový buben (či kotouč), který se s nábojem volně otáčí. Je-li dané kolo poháněné, děje se tak obvykle hnací hřídelí, která prochází nápravou a je s nábojem spojená buď pevně nebo prostřednictvím ozubeného soukolí. Náboj, nebo alespoň jeho součást (víčko) je to co vidíme uprostřed kola. A jejich viditelná část je to co nás na modelech trápí. Náboje náprav různých výrobců se totiž vzhledově liší, někdy více a někdy méně. Stavebnice kamionů, až na výjimky, však rozdíly ignorují. Typy nábojů, základní rozdělení a zbarvení V praxi lze náboje jednotlivých náprav rozdělit podle funkce nápravy (poháněná, nepoháněná, řiditelná), použitých kol (jednomontáž, dvoumontáž, balónové pneumatiky) či využití (nákladní vozidlo, přívěs, návěs). Zatímco v případě náprav přívěsových a návěsových nejsou vzhledové rozdíly tak výrazné a z hlediska modelářství nepředstavují takový problém (byť i zde jsou odlišnosti), značné rozdíly ve vzhledu jsou především u náprav hnacích. Nápravy mohou být v jednoduchém provedení nebo vybaveny reduktorem a zde se pak mění nejen vzhled, ale dosti podstatně se liší také celkové rozměry nábojů. O něco menším problémem jsou náboje vlečených náprav s dvoumontáží. Ty jsou obvykle dosti podobné nábojům moderních náprav bez reduktoru. Zde obvykle stačí pouze zkrátit původní díly ze stavebnice. Co se týče náprav s jednoduchou montáží pneumatik, ať už jsou řiditelné nebo opět ve formě vlečených, je do jisté míry možné vzhledové rozdíly ignorovat, zejména na vozidlech vyrobených do počátku 90. let. Na novějších vozidlech se však objevují čím dál větší rozdíly a ty již tak snadno zanedbat nelze. Tím méně, vyskytne-li se na modelu náprava řiditelná, která je zároveň poháněná. Z pohledu modelářství je kromě vzhledu (tvaru) důležitý také odstín. Je dáno výrobním postupem, že náboje náprav jsou na vozidlech z výroby obvykle ve stejném odstínu jako rám vozidla, nejčastěji tedy v odstínech šedi případně červeno-hnědé. V provozu je pak vcelku běžné, že řidiči barví náboje kol do odstínů karosérie. Stejně tak běžné je, že korodující disky jsou barveny bez demontáže z vozidla a tak stejnou barvu obvykle dostanou také náboje. Jak na to? Logickým krokem po nákupu stavebnice je pro většinu modelářů porovnání jejího obsahu s předlohou, kterou stavebnice ztvárňuje. Je proto nejlepší, položíte-li si před sebe rámeček s koly ze stavebnice a vedle fotku příslušné partie vaší předlohy. Hned bude jasné, zda-li někde nastala chyba či nikoli. Je dobré na tomto místě ještě připomenout, že specifikace nákladních automobilů se kus od kusu liší a že dvě auta jdoucí na výrobní lince za sebou spolu nemusí mít mnoho společného. Proto budete-li porovnávat stavebnici se skutečností, ujistěte se, že porovnáváte porovnatelné. Jiné nápravy mívají těžké sklápěče, jiné nápravy bývají obvyklé na dálkových tahačích. V případě, že jsou náboje ve vaší stavebnici v pořádku, můžete zajásat a přestat číst. To nejčastěji nastane v případě, že jste si vybrali některou ze stavebnic amerických kamionů v měřítku 1/25 (Revell, AMT, Moebius), ve kterých jsou sice náboje zobecněné, ale tvarově sedí a dají se použít a nebo stavebnici, na kterou se obecné rámečky s koly nevyplatí vyrábět (Büssing od Revellu, Bedfordy od Emharu, vše 1/24). Tvarově bezproblémové (byť dosti zjednodušené) jsou také náboje kol ve stavebnicích Heller (Scania 141, návěsy Trailor). Nemalá část modelářů jistě sáhne po stavebnici, která obsahuje náboje špatné. Není totiž z čeho vybírat a nestává se, že by stavebnici daného typu náklaďáku nabízel ještě někdo jiný. Bohužel, týká se to především mainstreamových stavebnic. Co s tím? Uvědomění si chyby je základním předpokladem úspěchu. Zbývá již jen zvolit správný způsob jejího odstranění. Pochopitelně, stále je tu možnost nic neopravovat a náboje ponechat v původním provedení, ale tuto možnost lze doporučit snad jen začínajícím modelářům. Na druhou stranu, oprava nábojů je poměrně nenáročná a lze ji doporučit i modelářům, kteří s přestavbami nemají žádné zkušenosti. Nabízí se několik možností: úprava původních dílů ze stavebnice, jejich náhrada výrobky některého z výrobců doplňkových dílů nebo výroba dílů vlastních. Předem podotýkám, že resinové náhrady jsou k dispozici především pro zadní nápravy a návěsy, zatímco díly pro přední nápravy (až na výjimky) v nabídce chybí. Úpravu dílů ze stavebnice lze doporučit v případě, že náboj vaší předlohy je jednoduchého válcového tvaru a původní díl ze stavebnice tak stačí jen zkrátit. S přimhouřením oka lze toto řešení využít pro jednoduché nápravy Volvo, Daf, Rockwell/Meritor, Mercedes či MAN. Úprava původních dílů spočívá v několika krocích. U dvoumontáží je nejprve nutné odříznout čep, na který se nasazuje vnější disk, z disku vnitřního. Podle šířky nově upravených disků je třeba zkrátit také hřídel na nápravě. Pak už se můžeme pustit do úpravy disků vnějších. Z těch je třeba nejprve vyříznout náboj. To lze provést skalpelem, ale užitečným pomocníkem je v tomto i vrták o průměru 10 mm. Samotný disk je po vyříznutí náboje třeba začistit. Jako vzor vám dobře poslouží disk pro rezervu, který žádný náboj neobsahuje. Disk samotný je hotový a dále je třeba ještě upravit náboj. Ten stačí pouze zaříznutím zkrátit na potřebnou délku, která obvykle činí méně než polovinu délky původního náboje. Hotové díly zbývá už jen vystředit a slepit. Jste-li náročnější a na přesnosti provedení nábojů vám záleží, můžete sáhnout po výrobcích některého z výrobců resinových doplňků (KFS, M&G Mouldings). Ti nabízejí především mainstream pro stavebnice Volvo a Scania v různých provedeních, ale také náboje na americké nápravy Eaton, Rockwell a mimo jiné i náboje návěsových náprav BPW či SAF. V nabídce obou firem jsou také velice pěkné sady Scania, jejichž součástí je úplná sestava kotoučových brzd. Náboje na MB Actros jsou v nabídce firmy AN Modeltrucks. Bude-li středem vašeho zájmu nějaké nestandardní vozidlo, může se stát, že vhodnou náhradu v resinu nenaleznete. Pak vám nezbude nic jiného, než si dle dostupné dokumentace vlastní náboje vyrobit. Je pak už jen na vás, zda-li použijete původní náboje ze stavebnice jako základ či půjdete cestou novostavby. Aby byl výčet úplný, je nutné zmínit ještě jednu alternativu, která se před nedávnem na trhu objevila. Na jaře letošního roku firma Italeri představila doplňkovou sadu pro stavebnice nákladních automobilů (kat. č. 3870). Ta obsahuje kompletní sadu šesti disků pro moderní přívěsy a návěsy, kterými lze nahradit nevhodné díly ze starších stavebnic. Mimo to najdeme v sadě také čtyři vnější disky pro dvoumontáž připravené pro instalaci nábojů, které sada rovněž nabízí (dva typy po čtyřech kusech). Zatímco jeden typ nábojů (díly č. 11) s výjimkou průměru odpovídá reduktorovým nápravám Mercedes Benz a MAN ze sedmdesátých a osmdesátých let, druhý typ (díly č. 10) je jen další generický náboj, který svým provedením a rozměry nepřipomíná nic ze skutečného světa. Závěrem Provedení nábojů má na vzhled hotového modelu významný vliv. Jsou to první, čím by se měl modelář zabývat, uvažuje-li o úpravě základní stavebnice a vylepšení vzhledu svého modelu. Výhodou je, že úprava nábojů nepatří mezi náročné přestavby a zvládnou ji i ti méně zkušení a vstřícné jsou i ceny doplňkových dílů. |
"modely kamionů - Jan Rosecký" |