ČESKÉ MENU

- ÚVOD
- FACEBOOK
- GALERIE
- ROZESTAVĚNO
- RADY a TIPY
- RECENZE
- MONOGRAFIE
- TECHNIKA
- VÝSTAVY
- ODKAZY
- O MNĚ

ENGLISH MENU

- HOME
- GALLERY
- IN PROGRESS
- TIPS & TRICKS
- REVIEWS
- FULL SIZE TRUCKS
- MODEL SHOWS
- LINKS
- ABOUT

NOVINKY

1.12.2017: Aktualizace fotogalerie

-------


TOPlist



Peterbilt 359

(1/25, AMT)

Americké tahače se od těch našich evropských v mnoha ohledech liší. Konstrukčně i na pohled. Stavbě některého z nich jsem odolával poměrně dlouho. Až po letech jsem pocítil potřebu obohatit svůj archiv stavebnic i o americké typy tahačů a dalších několik let trvalo, než jsem se rozhodl jednu z nich si postavit. Volba padla na běžnou stavebnici firmy AMT/Matchox, která představuje typický severoamerický tahač 70. let: Peterbilt 359 s krátkou spací kabinou a motorem Cummins NTC 350. Následující soubor fotografií a textu vám umožní projít si stavbu modelu krok za krokem tak jak probíhala.



Pro představu přkládám několik následujících fotografií, z nichž si můžete udělat představu o předloze stavebnice. Můj původní záměr byl předlohu následovat jak typovým provedením tak i zbarvením, neboť obojí představuje absolutní klasiku značky Peterbilt té doby. V průběhu stavby jsem se ale od původního záměru v zájmu zjednodušení stavby trochu odchýlil což však dalo vzniknout modelu neméně zajímavému.







Hned na počátku stavby jsem si musel zvyknout na trochu jiný systém v označování dílů a stavebního návodu. Budiž to stavebnici, která je starší než já, odpuštěno. V rámci orientace v tom, které díly jsem již použil a které ne, jsem je raději do návodu červeně proškrtával.



Stavbu jsem začal tradičně a to motorem jehož díly jsem si nejdříve vyštípal z rámečků a očistil.



Sestavený motor je hezký, ale byť pochází z doby, kdy konstrukce motorů byla robustní a jednoduchá, postrádá přece jen další drobné detaily.





Celek jsem tedy doplnil o drobné detaily: trubky, hadice z kruhové tyče o průměru 1 mm...





...a drobné drátky a kabely z olověných drátů doplněných ještě 1,3 mm šrouby Calibre.35.









Ačkoli stavební návod není příliš kvalitní, následující obrázky ukazují, že ve stavebnici jsou i hezky ztvárněné díly, které stavbu zpříjemňují. Kabina je jednodílná a nevyžaduje tak složité lícování či tmelení.



Velice hezky provedená jsou oválná loga Peterbilt na boku kapoty.



Zdařilé je naznačení koženkového čalounění interiéru.



Přístrojová deska má hezký reliéf přistrojů na nichž lze dokonce přečíst číselné hodnoty budíků!



Hezký je i reliéf na zadních zástěrách.



Hotový motor s doplněnými detaily a také převodovku čekala povrchová úprava, která se skládala z předstínování tmavších částí motoru a postupném jemném nástřiku okrovým odstínem barvy, od oka namíchané z akrylových barev Model Master (dále v textu jen MM).















Na vybraných částech motoru a převodovky byl nanesen wash silně naředěné černé akrylové barvy.



Na motor byly dále doplněny detaily v odlišných odstínech: olejový filtr, svody výfuků s turbodmychadlem.





Celkovému vzhledu velice prospěly obtisky štítků od firmy KFS, které jsem zalakoval matným akrylovým lakem MM.





Jako poslední byly na motor "nataženy" řemeny a dolepena vrtule ventilátoru.







Dále jsem se rozhodl zabývat disky. Ty jsou ve stavebnici pokoveny, ale jejich povrch není čistý a navíc obsahují otřepy které nutně vyžadují odstranit.



Otvory jsem tedy propiloval kruhovým pilníkem...



...na pneumatikách odstranil žiletkou výraznou stopu po dělící rovině formy...



...a povrch jednotlivých disků obrousil.



Jelikož měl být na povrch dílů aplikován Alclad II - Chrome, vyžadovalo vybroušení a vyleštění povrchu jistou dávku pečlivosti a navíc ještě podkladový nástřik lesklým černým emailem Humbrol, který vyžaduje několikadenní schnutí.



Dále jsem se začal zabývat rámem podvozku. Jednotlivé příčky jse proto vyštípal z licích rámečků...



...spolu s podélníky jen proto, abych zjistil, že pro stavbu modelu v zamýšlené kvalitě naprosto nevyhovují.





V úvahu přicházelo jediné řešení: stavba nového rámu z plastových desek. Svislé části jsem vyřezal z desky silné 1 mm...



...a části vodorovné z desky tloušťky 0,3 mm, aby bylo dosaženo tloušťky materiálu odpovídající měřítku.





Stejným způsobem jsem upravil i příčky, přičemž z jedné jsem použil střední část s kruhovými otvory...



...z jedné její vrchní část...



...zatímco zbylé dvě byly vyrobeny znova celé.





Takto připravné příčky byly vlepeny do rámu.













Následovala příprava dílů zadních náprav a zavěšení, které jsou ve stavebnici moc hezky znázorněné a dosti přesně odpovídají originálu.





Slepil jsem, přetmelil a matným černým akrylem MM nastříkal měchy...



...a začal slepovat jednotlivé díly do sestav, z nichž se mi nelíbila rozvodovka...



...kterou jsem upravil do přijatelnějšího tvaru.



Nápravy samotné vyžadovaly pouze lehce přetmelit.



Hotová rozvodovka.



Nápravy s brzdovými válci jsem doplnil pouze výstupem pro ovládáí uzávěrek diferenciálů a odvzdušňovací trubičky.





Začištění dělící roviny formy na dílech zavěšení náprav bylo časově náročné, ale hotové díly vypadají moc hezky.







Nasucho sestavené díly.



Tlumiče ze stavebnice nebyy zrovna na úrovni a tak jsem ze zbytků trubiček vyrobil nové.







Hotové díly jsem nalepil na rám, ale měchy byly pouze nasazeny a dolepeny až po konečném nástřiku rámu.



Mezitím dostatečně vyzrála lesklá černá na discích a já je mohl nastříkat chromovým Alcladem a vyleštit.



Do rámu jsem začal postupně vlepovat kabeláž z olověných drátků 0,2 a 0,3 mm a zbytků bužírek.





Vzduchové ventily jsou kovové odlitky firmy KFS (jsou z velmi měkého materiálu a lze je snadno opracovat nožem).



K nápravám jsem navíc doplnil i zátěžové regulátory.







Původní (pevné) provedení přední nápravy (na obrázku) jsem se rozhodl rozpohybovat a tak jsem díl rozřezal, odvrtal otvory pro osy a vše sesadil pomocí čepů z 1 mm kulatiny evergreen.



Stavebnice obsahuje hezé díly brzdových bubnů. Na jejich povrch jsem do čerstvé základní barvy natupoval směs pigmentů MIG a CMK.



Hotová přední náprava usazená na rámu pomocí tluičů, které pochází ze domácího vrakoviště.



Nalepování nýtů a šroubů Calibre.35 na rám probíhalo pro jistotu za pomoci šablonz maskovací pásky Tamiya.



Hotové nápravy (po předstínování a nástřiku matnou hnědou akrylkou MM) s nasazenými brzdovými bubny.



Hotový rám po předstínování.



Náboje kol pro zadní nápravy.



Detail přední nápravy po nástřiku spolu s brzdovým bubnem a nábojem.



Detail zkompletované zadní části rámu. Jeden z brzduvých bubnů (na obrázku vlevo) jsem se rozhodl nechat odkrytý (kola z něj budou sudána). Později na něj budou doplněny kolové šrouby a náboj jsem proto přilepil přímo na buben, zatímco zbytek nábojů jsem lepil nejprve na disky a to především kvůli zamezení případným nesouosostem.



Přední náprava s nalepenými koly. Hezky viditelné jsou vnitřní hrany brzdových bubnů.



Spodní pohled na zkompletované zadní nápravy.



Vlevo pneumatiky nasazené na disku, vpravo ten samý díl po patině pigmentem světlý prach od CMK s nalepeným nábojem.





Pohled na dokončený rám s nápravami a motorem.























Vzhledem k velice zjednodušenému provedení jsem se rozhodl vyrobit nové kardanové kříže. Vzhledem k jejich vyššímu počtu (celkem 5) to byla práce čaově náročná, ale výsledek stojí za to.









Palivové nádrže jsem nastříkal hnědým odstínem shodným s rámem a doplnil na ně pásky z hliníkového plechu...



...a hotové nádrže nalepil na rám.



V dalším postupu jsem se zaměřil na autobaterie, které jsou ve stavebnci hezy znázorněny.



Díly jsem postupně nastříkal, ručně dobarvil detaily...



...a poté vystínoval černou olejovou barvou.



Na hotový díl jsem nalepil kabely se svorkami natřenými mosaznou lihovou pastou Agama.



Baterie jsem umístil do schránky, ze které jsem odřezal boční stěny a nahradil je hliníkovým plechem.



Na desku pod točnici jsem doplnil zavírací mechanismus posuvu.



Točnici i základní desku jsem nastříkal shodným odstínem akrylu MM jako rám a nápravy a vazelínu jsem znázornil černou olejovou barvou.







Chladič ve stavebnici vypadal dost zjednodušeně.



Proto jsem reliéf nahradil mosaznou síťovinou.



Na rám jsem do nově vyrobených držáků usadil vzduchojem nastříkaný lihovou pastou Agama, vyleštěnou papírovým ubrouskem.



Pohled na hotový chladič.



Detail palivové nádrže se zjednodušeným víčkem.



Zadní světlomety pochází z rámečku ze stavebnice, zástěry jsou vlastní výroby. Na hotovém modelu jsem ale nakonec použil pouze čistě černé...



Sedačky ze stavebnice.



Čalounění jsem se rozhodl zázornit flockingem, který se v podobě jemného prášku nanáší jemným sítkem na díl natřený lepidlem.



Hotové sedačky.







Nově vyrobená stropní deska po předstínování.



Strop kabiny po nástřiku červeným odstínem namíchaným z akrylových barev MM.



Hotové sedačky s držáky.



Tmelení přístrojové desky.



Vzhledem k mizernému lícování dílů jsem se rozhodl pro dramatickou přestavbu interiéru. Vanu, která znázorňovala podlahu spolu s boky interiéru, jsem rozřezal a použil pouze čalounení pro dveře. Podlahu jsem si vyrobil sám.



Ty jsem nejprve předstínoval...



... a poté nanesl několik jemných vrstev interiérové červené ...



...dokud jsem nedosáhnul sytého odstínu ale zároveň stále patrného předstínování.



Reliéf jsem poté ještě zvýraznil bílou barvou metodou suchého štětce a dobarvil detaily.



Nad čelní okno jsem vyrobil nový panel se stínítky...



...a vysílačkou.



Hotový díl v kabině.



Sloupek volantu s volantem jsou bez úprav.



Přístroje v kabině jsem ručně nabarvil a rámečky a číselníky budíků obrousil až na bílý základ.



Celkový poled na model se všemi rozpracovanými díly.



Do interiéru jsem si vyrobil přívěšek s kostkami pro štěstí.





Jednotlivé odstíny barev, namíchané a naředěné pro stříkání uchovávám v injekčních stříkačkách, zazátkovaných špejlí. Barva takto vydrží týdni i měsíce a je kdykoli připravena k použití.



Řadící páka před nástřikem



Několik pohledů do rozpracovaného interiéru. Na stropní panel jsem doplnil kovovou čočku, znázorňující osvětlení kabiny.











Do kabiny jsem vyrobil pár časopisů a noviny, stažené z internetu a vytištěné na obyčejný kancelářský papír.





Výfuky ze stavebnice jsem se rozhodl nahradit doplňkovými díly. Leptaný kryt staršího typu od firmy KFS mi věnoval kolega modelář (Jirko, díky!), tlumiče jsou upravné díly z vrakoviště. Lept jsem doplnil po obou stranách proužky hliníkové pásky.









Maska chladiče po obroušení reliéfu Petebilt.



Znázornění mřížky z vnitřní stěny masky chladiče.



Díl po nástřiku a vyleštění lihové pasty Agama s nalepenými světlomety.







Zkouška lícování dílu s kapotou.



Protože maska chladiče je znázorněna pouze reliéfem, rozhodl jsem se ji přikrýt "zimní dečkou" z kousku textilu lemovaného pásky samolepícího papíru.



Na dečku jsem pomcí šablony nastříkal oblíbený motiv zubů.









Hotové výfuky. Výfukové trubky jsou vyleštěné zbytky hliníkových trubiček, které mi zbyly ze stavby tahače Mack Magnum.



Hotová maska chladiče s novým logem Peterbilt (obtisk na tenkém hliníkovém plechu zalakovaný několika vrstvami laku) a dopelenými čočkami světlometů.



Kabina po první vrstvě barvy zkusmo usazená na rámu.



Kabina, kapota a blatníky po nástřiku...



...a s maskou chladiče.



Kvůli obtížnému barvení reliéfu s neostrými hranami jsem kliky zbrousil a rozhodl se je nahradit lepty KFS.



Rozpracovaný Peterbilt s Mackem a DAFem.



Obtiskový aršík P&W, který jsem měl v úmyslu použít pro dotvoření povrchové úpravy modelu ještě než jsem zjistil, že obtisky lámou natolik, že se s nimi nedá pracovat.



Logo JWB truking náhodně stažené z internetu a bez úprav vytištěné na bilý obtiskový papír do inkoustových tiskáren po přelakování lesklým syntetickým lakem Humbrol.



Zkušební nanesení loga na dveře kabiny.



Postupné nanášení tenkého lemování z nového obtiskového aršíku KFS.























Lemování jsem postupně doplňoval drobnými ozdůbkami a motivy ze stejného aršíku.















Detail kabiny s větší verzí původního iremního loga.



Rozpracovaný model vedle dokončeného DAFu.



Vyleštěný základ kabiny s obtisky zalakovanými několika vrstvami lesklého akrylového laku MM. (Pro leštění používám nejprve jemný brusný papír brubostí 1200 a 2000 a poté jemnou tkaninu či papírové ubrousky a brusné pasty Tamiya.)













Okna ve stavebnici představovala jedna velká "bublina", která pokrývala celou plochu kabiny od spodní hrany oken nahoru. Působilo to nevzhledně, okna byla neúměrně tlustá a díly navíc byly poškrábané a s poměrně hrubým povrchem. Proto jsem se je rozhodl nahradit. Boční okna jsou z meotarové fólie, přední a zadní okna z destičky tloušťky 0,8 mm.







Do hotového skeletu kabiny jsem postupně nalepil jednotlivé sestavy dílů.



Několik pohledů na dokončenou kabinu.











Kabina s kapoto zkusmo usazené na podvozku.



Maska chladiče nalepená na kapotě.



Nárazník, nastříkaný lihovou pastou agama, vyleštěný a doplněný o leptané světlomety firmy scala43.







Usazený nárazník.



Loga Peterbilt na kapotě jsem nejprve nabarvil červenou akrylkou MM a poté relié přebrouzil a získal tak bílý nápis a lem. Hotové logo jsem ještě několikrát přetřel lesklým lakem MM.





Nalepené leptané kliky KFS.



Nalepený chladič.











Vnitřní plochu kapoty jsem opatřil izolací ze staniolu, který jsem na místech potrhal a nechal z něj viset vnitřní vrstvu izolace z nabarveného papírového ubrousku.







Usadit kapotu na podvozek a slícovat ji s kabinou nebyla jednoduchá práce. Závěsy jsou celkem "fórové" a přesnost usazení kapoty není valná. Navíc, umístění závěsů na kapotě není nijak přesně definováno a já si vše navíc zkomplikoval znázorněním vnitřní struktury masky chladiče. Než jsem vše dovedl do stavu, se kterým jsem byl spokojený, prožil jsem několik bezesných nocí.











Krycí plechy pod kabinu se zalakovanými obtisky.



Sací filtr, který lícoval tak mizerně, že jsem se ho rozhodl nakonec celý obrousit a upínací pásky nahradit hliníkovým plechem.



Drobné díly na kabinu - opracované, po nástřiku surfacerem a vyleštěné čekají na další vrstvu nástřiku.



Ramena zrcátek jsou ve stavebnici tak tlustá, že jsem se rozhodl vyrobit si svá vlastní.



Transparentní syntetickou oranžovou barvou Humbrol nabarvené čočky obrysových světel na střechu kabiny.



Hotová ramena zrcátek se zrcátky ze stavebnice a doplněným hledacím světlometem.





Díly po nástřiku lesklou černou, čekající na chromový Alclad...



...a tytéž díly po nástřiku. (Disky kol (balony KFS) náleží k jinému projektu.)



Dolepené a dobarvené směrovky na blatnících.



Hotové obrysovky na kabinu.



Hotový filtr doplněný o hliníkové pásky nalepený na kabině.



Vzduchojem, nastříkaný lihovou pastou Agama a vyleštěný, doplněný o hliníkové pasky usazený pod kabinou.



Na brzdový buben jsem doplnil kolové šrouby z 1 mm kulatiny. Do disků jsem vyvrtal otvory pro šrouby.



Několik spodních pohledů na model.









Vzduchový filtr s obtisky přelakovaný a vyleštěný doplněný hliníkovýi páskami a spodní částí nastříkanou chromovým Alcladem.



Vanička na matky naohýbaná z hliníkového plechu.



Tentýž díl nastříkaný po patině pigmenty MIG a černou olejovou barvou s matkami Calibre.35 nabarvenými syntetickou Agamou odstínu "barva hlavní".





Usazený vzduchový filtr.



Detail kolového náboje a brzdového bubnu s matkami ve vaničce.



Naohýbané leptané stěrače KFS.



Kabina s nalepenými klaksony, obrysovými světly, sluneční clonou (lihová pasta agama) a nastříkanými stěrači.





Nalepené výfuky.









Kryt na baterie a naohýbaný z leptaného slzičkového plechu, doplněný hliíkovým plechem spolu se stupačkou a krycím plechem za kabinou.



Pod rámem je patrné přívodní výfukové potrubí k tlumičům.



Výukové trubky naohýbané k tlumičům po nástřiku a patině pigmenty zalakovanými matným akrylvým lakem MM.



Upravené a slícované výfukové potrubí.



Stupačky na palivové nádrže jsem se rozhodl upravit. Z těch původních mi zbyly pouze boky.



Na obě nádrže jsem naohýbal slzičkový plech.



Hotový základ stupaček po nástřiku.



Stupačky doplněné naohýbanými lepty.



Hotové stupačky usazené na nádržích.





Vzduchové kohouty vyrobené z bužírek a koleček nařezaných z kruhových tyčí. Nabarvil jsem je akryly a po zaschnutí patinoval černou olejovou barvou.







Elektrická zásuvka je vyrbena ze stejného materiálu jako kohouty. Přivodní kabely a hadice jsou z černé gumičky o průměru 0,3 mm. Tyč na zavěšení kabelů je z plastové kulatiny doplněná závěsem s pružinou navinutou z tenkého měděného drátu. Zpevňovací pružina na začátku hadic a kabelu je navinutá z tenkého ocelového drátu. Dolepením kabelů pro návěs byl model dokončený.



Točnici jsem na rám nenalepil záměrně. Je mi líto překrýt krásnou kabeláž rámu neprůhlednou deskou pod točnicí. Do podélníků jsem proto jen navrtal otvory a točnice bude položena na podložce vedle modelu sundaná.

Na modelu jsem začal pracovat 17. září 2008 a ukončil ji 30. prosince 2008. Práce to byla velice příjemná a jejích charakter byl od práce na modelech evropských kamionů dost odlišný a tuto odlišnost jsem si velice užíval. Stejně tak odlišná byla i sama stavebnice. Ve srovnání s "moderními" stavebnicemi firem Italeri a Revell v některých ohledech pokulhává (zejména díly rámu nebyly příliš vhodné pro stavbu pěkného modelu a lícování kapoty je dosti problematicé), avšak v mnoha partiích tyto stavebnice předčí a to především ve věrnosti své předloze, hezkým dílům zadních náprav, jejich zavěšení a krásnými díly brzdových bubnů a kolových nábojů, které v nových stavebnicích zcela chybí.