|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Peterbilt 359 (1/25, AMT) Americké tahače se od těch našich evropských v mnoha ohledech liší. Konstrukčně i na pohled. Stavbě některého z nich jsem odolával poměrně dlouho. Až po letech jsem pocítil potřebu obohatit svůj archiv stavebnic i o americké typy tahačů a dalších několik let trvalo, než jsem se rozhodl jednu z nich si postavit. Volba padla na běžnou stavebnici firmy AMT/Matchox, která představuje typický severoamerický tahač 70. let: Peterbilt 359 s krátkou spací kabinou a motorem Cummins NTC 350. Následující soubor fotografií a textu vám umožní projít si stavbu modelu krok za krokem tak jak probíhala. ![]() Pro představu přkládám několik následujících fotografií, z nichž si můžete udělat představu o předloze stavebnice. Můj původní záměr byl předlohu následovat jak typovým provedením tak i zbarvením, neboť obojí představuje absolutní klasiku značky Peterbilt té doby. V průběhu stavby jsem se ale od původního záměru v zájmu zjednodušení stavby trochu odchýlil což však dalo vzniknout modelu neméně zajímavému. ![]() ![]() ![]() Hned na počátku stavby jsem si musel zvyknout na trochu jiný systém v označování dílů a stavebního návodu. Budiž to stavebnici, která je starší než já, odpuštěno. V rámci orientace v tom, které díly jsem již použil a které ne, jsem je raději do návodu červeně proškrtával. ![]() Stavbu jsem začal tradičně a to motorem jehož díly jsem si nejdříve vyštípal z rámečků a očistil. ![]() Sestavený motor je hezký, ale byť pochází z doby, kdy konstrukce motorů byla robustní a jednoduchá, postrádá přece jen další drobné detaily. ![]() ![]() Celek jsem tedy doplnil o drobné detaily: trubky, hadice z kruhové tyče o průměru 1 mm... ![]() ![]() ...a drobné drátky a kabely z olověných drátů doplněných ještě 1,3 mm šrouby Calibre.35. ![]() ![]() ![]() ![]() Ačkoli stavební návod není příliš kvalitní, následující obrázky ukazují, že ve stavebnici jsou i hezky ztvárněné díly, které stavbu zpříjemňují. Kabina je jednodílná a nevyžaduje tak složité lícování či tmelení. ![]() Velice hezky provedená jsou oválná loga Peterbilt na boku kapoty. ![]() Zdařilé je naznačení koženkového čalounění interiéru. ![]() Přístrojová deska má hezký reliéf přistrojů na nichž lze dokonce přečíst číselné hodnoty budíků! ![]() Hezký je i reliéf na zadních zástěrách. ![]() Hotový motor s doplněnými detaily a také převodovku čekala povrchová úprava, která se skládala z předstínování tmavších částí motoru a postupném jemném nástřiku okrovým odstínem barvy, od oka namíchané z akrylových barev Model Master (dále v textu jen MM). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Na vybraných částech motoru a převodovky byl nanesen wash silně naředěné černé akrylové barvy. ![]() Na motor byly dále doplněny detaily v odlišných odstínech: olejový filtr, svody výfuků s turbodmychadlem. ![]() ![]() Celkovému vzhledu velice prospěly obtisky štítků od firmy KFS, které jsem zalakoval matným akrylovým lakem MM. ![]() ![]() Jako poslední byly na motor "nataženy" řemeny a dolepena vrtule ventilátoru. ![]() ![]() ![]() Dále jsem se rozhodl zabývat disky. Ty jsou ve stavebnici pokoveny, ale jejich povrch není čistý a navíc obsahují otřepy které nutně vyžadují odstranit. ![]() Otvory jsem tedy propiloval kruhovým pilníkem... ![]() ...na pneumatikách odstranil žiletkou výraznou stopu po dělící rovině formy... ![]() ...a povrch jednotlivých disků obrousil. ![]() Jelikož měl být na povrch dílů aplikován Alclad II - Chrome, vyžadovalo vybroušení a vyleštění povrchu jistou dávku pečlivosti a navíc ještě podkladový nástřik lesklým černým emailem Humbrol, který vyžaduje několikadenní schnutí. ![]() Dále jsem se začal zabývat rámem podvozku. Jednotlivé příčky jse proto vyštípal z licích rámečků... ![]() ...spolu s podélníky jen proto, abych zjistil, že pro stavbu modelu v zamýšlené kvalitě naprosto nevyhovují. ![]() ![]() V úvahu přicházelo jediné řešení: stavba nového rámu z plastových desek. Svislé části jsem vyřezal z desky silné 1 mm... ![]() ...a části vodorovné z desky tloušťky 0,3 mm, aby bylo dosaženo tloušťky materiálu odpovídající měřítku. ![]() ![]() Stejným způsobem jsem upravil i příčky, přičemž z jedné jsem použil střední část s kruhovými otvory... ![]() ...z jedné její vrchní část... ![]() ...zatímco zbylé dvě byly vyrobeny znova celé. ![]() ![]() Takto připravné příčky byly vlepeny do rámu. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Následovala příprava dílů zadních náprav a zavěšení, které jsou ve stavebnici moc hezky znázorněné a dosti přesně odpovídají originálu. ![]() ![]() Slepil jsem, přetmelil a matným černým akrylem MM nastříkal měchy... ![]() ...a začal slepovat jednotlivé díly do sestav, z nichž se mi nelíbila rozvodovka... ![]() ...kterou jsem upravil do přijatelnějšího tvaru. ![]() Nápravy samotné vyžadovaly pouze lehce přetmelit. ![]() Hotová rozvodovka. ![]() Nápravy s brzdovými válci jsem doplnil pouze výstupem pro ovládáí uzávěrek diferenciálů a odvzdušňovací trubičky. ![]() ![]() Začištění dělící roviny formy na dílech zavěšení náprav bylo časově náročné, ale hotové díly vypadají moc hezky. ![]() ![]() ![]() Nasucho sestavené díly. ![]() Tlumiče ze stavebnice nebyy zrovna na úrovni a tak jsem ze zbytků trubiček vyrobil nové. ![]() ![]() ![]() Hotové díly jsem nalepil na rám, ale měchy byly pouze nasazeny a dolepeny až po konečném nástřiku rámu. ![]() Mezitím dostatečně vyzrála lesklá černá na discích a já je mohl nastříkat chromovým Alcladem a vyleštit. ![]() Do rámu jsem začal postupně vlepovat kabeláž z olověných drátků 0,2 a 0,3 mm a zbytků bužírek. ![]() ![]() Vzduchové ventily jsou kovové odlitky firmy KFS (jsou z velmi měkého materiálu a lze je snadno opracovat nožem). ![]() K nápravám jsem navíc doplnil i zátěžové regulátory. ![]() ![]() ![]() Původní (pevné) provedení přední nápravy (na obrázku) jsem se rozhodl rozpohybovat a tak jsem díl rozřezal, odvrtal otvory pro osy a vše sesadil pomocí čepů z 1 mm kulatiny evergreen. ![]() Stavebnice obsahuje hezé díly brzdových bubnů. Na jejich povrch jsem do čerstvé základní barvy natupoval směs pigmentů MIG a CMK. ![]() Hotová přední náprava usazená na rámu pomocí tluičů, které pochází ze domácího vrakoviště. ![]() Nalepování nýtů a šroubů Calibre.35 na rám probíhalo pro jistotu za pomoci šablonz maskovací pásky Tamiya. ![]() Hotové nápravy (po předstínování a nástřiku matnou hnědou akrylkou MM) s nasazenými brzdovými bubny. ![]() Hotový rám po předstínování. ![]() Náboje kol pro zadní nápravy. ![]() Detail přední nápravy po nástřiku spolu s brzdovým bubnem a nábojem. ![]() Detail zkompletované zadní části rámu. Jeden z brzduvých bubnů (na obrázku vlevo) jsem se rozhodl nechat odkrytý (kola z něj budou sudána). Později na něj budou doplněny kolové šrouby a náboj jsem proto přilepil přímo na buben, zatímco zbytek nábojů jsem lepil nejprve na disky a to především kvůli zamezení případným nesouosostem. ![]() Přední náprava s nalepenými koly. Hezky viditelné jsou vnitřní hrany brzdových bubnů. ![]() Spodní pohled na zkompletované zadní nápravy. ![]() Vlevo pneumatiky nasazené na disku, vpravo ten samý díl po patině pigmentem světlý prach od CMK s nalepeným nábojem. ![]() ![]() Pohled na dokončený rám s nápravami a motorem. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vzhledem k velice zjednodušenému provedení jsem se rozhodl vyrobit nové kardanové kříže. Vzhledem k jejich vyššímu počtu (celkem 5) to byla práce čaově náročná, ale výsledek stojí za to. ![]() ![]() ![]() ![]() Palivové nádrže jsem nastříkal hnědým odstínem shodným s rámem a doplnil na ně pásky z hliníkového plechu... ![]() ...a hotové nádrže nalepil na rám. ![]() V dalším postupu jsem se zaměřil na autobaterie, které jsou ve stavebnci hezy znázorněny. ![]() Díly jsem postupně nastříkal, ručně dobarvil detaily... ![]() ...a poté vystínoval černou olejovou barvou. ![]() Na hotový díl jsem nalepil kabely se svorkami natřenými mosaznou lihovou pastou Agama. ![]() Baterie jsem umístil do schránky, ze které jsem odřezal boční stěny a nahradil je hliníkovým plechem. ![]() Na desku pod točnici jsem doplnil zavírací mechanismus posuvu. ![]() Točnici i základní desku jsem nastříkal shodným odstínem akrylu MM jako rám a nápravy a vazelínu jsem znázornil černou olejovou barvou. ![]() ![]() ![]() Chladič ve stavebnici vypadal dost zjednodušeně. ![]() Proto jsem reliéf nahradil mosaznou síťovinou. ![]() Na rám jsem do nově vyrobených držáků usadil vzduchojem nastříkaný lihovou pastou Agama, vyleštěnou papírovým ubrouskem. ![]() Pohled na hotový chladič. ![]() Detail palivové nádrže se zjednodušeným víčkem. ![]() Zadní světlomety pochází z rámečku ze stavebnice, zástěry jsou vlastní výroby. Na hotovém modelu jsem ale nakonec použil pouze čistě černé... ![]() Sedačky ze stavebnice. ![]() Čalounění jsem se rozhodl zázornit flockingem, který se v podobě jemného prášku nanáší jemným sítkem na díl natřený lepidlem. ![]() Hotové sedačky. ![]() ![]() ![]() Nově vyrobená stropní deska po předstínování. ![]() Strop kabiny po nástřiku červeným odstínem namíchaným z akrylových barev MM. ![]() Hotové sedačky s držáky. ![]() Tmelení přístrojové desky. ![]() Vzhledem k mizernému lícování dílů jsem se rozhodl pro dramatickou přestavbu interiéru. Vanu, která znázorňovala podlahu spolu s boky interiéru, jsem rozřezal a použil pouze čalounení pro dveře. Podlahu jsem si vyrobil sám. ![]() Ty jsem nejprve předstínoval... ![]() ... a poté nanesl několik jemných vrstev interiérové červené ... ![]() ...dokud jsem nedosáhnul sytého odstínu ale zároveň stále patrného předstínování. ![]() Reliéf jsem poté ještě zvýraznil bílou barvou metodou suchého štětce a dobarvil detaily. ![]() Nad čelní okno jsem vyrobil nový panel se stínítky... ![]() ...a vysílačkou. ![]() Hotový díl v kabině. ![]() Sloupek volantu s volantem jsou bez úprav. ![]() Přístroje v kabině jsem ručně nabarvil a rámečky a číselníky budíků obrousil až na bílý základ. ![]() Celkový poled na model se všemi rozpracovanými díly. ![]() Do interiéru jsem si vyrobil přívěšek s kostkami pro štěstí. ![]() ![]() Jednotlivé odstíny barev, namíchané a naředěné pro stříkání uchovávám v injekčních stříkačkách, zazátkovaných špejlí. Barva takto vydrží týdni i měsíce a je kdykoli připravena k použití. ![]() Řadící páka před nástřikem ![]() Několik pohledů do rozpracovaného interiéru. Na stropní panel jsem doplnil kovovou čočku, znázorňující osvětlení kabiny. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Do kabiny jsem vyrobil pár časopisů a noviny, stažené z internetu a vytištěné na obyčejný kancelářský papír. ![]() ![]() Výfuky ze stavebnice jsem se rozhodl nahradit doplňkovými díly. Leptaný kryt staršího typu od firmy KFS mi věnoval kolega modelář (Jirko, díky!), tlumiče jsou upravné díly z vrakoviště. Lept jsem doplnil po obou stranách proužky hliníkové pásky. ![]() ![]() ![]() ![]() Maska chladiče po obroušení reliéfu Petebilt. ![]() Znázornění mřížky z vnitřní stěny masky chladiče. ![]() Díl po nástřiku a vyleštění lihové pasty Agama s nalepenými světlomety. ![]() ![]() ![]() Zkouška lícování dílu s kapotou. ![]() Protože maska chladiče je znázorněna pouze reliéfem, rozhodl jsem se ji přikrýt "zimní dečkou" z kousku textilu lemovaného pásky samolepícího papíru. ![]() Na dečku jsem pomcí šablony nastříkal oblíbený motiv zubů. ![]() ![]() ![]() ![]() Hotové výfuky. Výfukové trubky jsou vyleštěné zbytky hliníkových trubiček, které mi zbyly ze stavby tahače Mack Magnum. ![]() Hotová maska chladiče s novým logem Peterbilt (obtisk na tenkém hliníkovém plechu zalakovaný několika vrstvami laku) a dopelenými čočkami světlometů. ![]() Kabina po první vrstvě barvy zkusmo usazená na rámu. ![]() Kabina, kapota a blatníky po nástřiku... ![]() ...a s maskou chladiče. ![]() Kvůli obtížnému barvení reliéfu s neostrými hranami jsem kliky zbrousil a rozhodl se je nahradit lepty KFS. ![]() Rozpracovaný Peterbilt s Mackem a DAFem. ![]() Obtiskový aršík P&W, který jsem měl v úmyslu použít pro dotvoření povrchové úpravy modelu ještě než jsem zjistil, že obtisky lámou natolik, že se s nimi nedá pracovat. ![]() Logo JWB truking náhodně stažené z internetu a bez úprav vytištěné na bilý obtiskový papír do inkoustových tiskáren po přelakování lesklým syntetickým lakem Humbrol. ![]() Zkušební nanesení loga na dveře kabiny. ![]() Postupné nanášení tenkého lemování z nového obtiskového aršíku KFS. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lemování jsem postupně doplňoval drobnými ozdůbkami a motivy ze stejného aršíku. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Detail kabiny s větší verzí původního iremního loga. ![]() Rozpracovaný model vedle dokončeného DAFu. ![]() Vyleštěný základ kabiny s obtisky zalakovanými několika vrstvami lesklého akrylového laku MM. (Pro leštění používám nejprve jemný brusný papír brubostí 1200 a 2000 a poté jemnou tkaninu či papírové ubrousky a brusné pasty Tamiya.) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okna ve stavebnici představovala jedna velká "bublina", která pokrývala celou plochu kabiny od spodní hrany oken nahoru. Působilo to nevzhledně, okna byla neúměrně tlustá a díly navíc byly poškrábané a s poměrně hrubým povrchem. Proto jsem se je rozhodl nahradit. Boční okna jsou z meotarové fólie, přední a zadní okna z destičky tloušťky 0,8 mm. ![]() ![]() ![]() Do hotového skeletu kabiny jsem postupně nalepil jednotlivé sestavy dílů.
Několik pohledů na dokončenou kabinu. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kabina s kapoto zkusmo usazené na podvozku. ![]() Maska chladiče nalepená na kapotě. ![]() Nárazník, nastříkaný lihovou pastou agama, vyleštěný a doplněný o leptané světlomety firmy scala43. ![]() ![]() ![]() Usazený nárazník. ![]() Loga Peterbilt na kapotě jsem nejprve nabarvil červenou akrylkou MM a poté relié přebrouzil a získal tak bílý nápis a lem. Hotové logo jsem ještě několikrát přetřel lesklým lakem MM. ![]() ![]() Nalepené leptané kliky KFS. ![]() Nalepený chladič. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vnitřní plochu kapoty jsem opatřil izolací ze staniolu, který jsem na místech potrhal a nechal z něj viset vnitřní vrstvu izolace z nabarveného papírového ubrousku. ![]() ![]() ![]() Usadit kapotu na podvozek a slícovat ji s kabinou nebyla jednoduchá práce. Závěsy jsou celkem "fórové" a přesnost usazení kapoty není valná. Navíc, umístění závěsů na kapotě není nijak přesně definováno a já si vše navíc zkomplikoval znázorněním vnitřní struktury masky chladiče. Než jsem vše dovedl do stavu, se kterým jsem byl spokojený, prožil jsem několik bezesných nocí. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Krycí plechy pod kabinu se zalakovanými obtisky. ![]() Sací filtr, který lícoval tak mizerně, že jsem se ho rozhodl nakonec celý obrousit a upínací pásky nahradit hliníkovým plechem. ![]() Drobné díly na kabinu - opracované, po nástřiku surfacerem a vyleštěné čekají na další vrstvu nástřiku. ![]() Ramena zrcátek jsou ve stavebnici tak tlustá, že jsem se rozhodl vyrobit si svá vlastní. ![]() Transparentní syntetickou oranžovou barvou Humbrol nabarvené čočky obrysových světel na střechu kabiny. ![]() Hotová ramena zrcátek se zrcátky ze stavebnice a doplněným hledacím světlometem. ![]() ![]() Díly po nástřiku lesklou černou, čekající na chromový Alclad... ![]() ...a tytéž díly po nástřiku. (Disky kol (balony KFS) náleží k jinému projektu.) ![]() Dolepené a dobarvené směrovky na blatnících. ![]() Hotové obrysovky na kabinu. ![]() Hotový filtr doplněný o hliníkové pásky nalepený na kabině. ![]() Vzduchojem, nastříkaný lihovou pastou Agama a vyleštěný, doplněný o hliníkové pasky usazený pod kabinou. ![]() Na brzdový buben jsem doplnil kolové šrouby z 1 mm kulatiny. Do disků jsem vyvrtal otvory pro šrouby. ![]() Několik spodních pohledů na model. ![]() ![]() ![]() ![]() Vzduchový filtr s obtisky přelakovaný a vyleštěný doplněný hliníkovýi páskami a spodní částí nastříkanou chromovým Alcladem. ![]() Vanička na matky naohýbaná z hliníkového plechu. ![]() Tentýž díl nastříkaný po patině pigmenty MIG a černou olejovou barvou s matkami Calibre.35 nabarvenými syntetickou Agamou odstínu "barva hlavní". ![]() ![]() Usazený vzduchový filtr. ![]() Detail kolového náboje a brzdového bubnu s matkami ve vaničce. ![]() Naohýbané leptané stěrače KFS. ![]() Kabina s nalepenými klaksony, obrysovými světly, sluneční clonou (lihová pasta agama) a nastříkanými stěrači. ![]() ![]() Nalepené výfuky. ![]() ![]() ![]() ![]() Kryt na baterie a naohýbaný z leptaného slzičkového plechu, doplněný hliíkovým plechem spolu se stupačkou a krycím plechem za kabinou. ![]() Pod rámem je patrné přívodní výfukové potrubí k tlumičům. ![]() Výukové trubky naohýbané k tlumičům po nástřiku a patině pigmenty zalakovanými matným akrylvým lakem MM. ![]() Upravené a slícované výfukové potrubí. ![]() Stupačky na palivové nádrže jsem se rozhodl upravit. Z těch původních mi zbyly pouze boky. ![]() Na obě nádrže jsem naohýbal slzičkový plech. ![]() Hotový základ stupaček po nástřiku. ![]() Stupačky doplněné naohýbanými lepty. ![]() Hotové stupačky usazené na nádržích. ![]() ![]() Vzduchové kohouty vyrobené z bužírek a koleček nařezaných z kruhových tyčí. Nabarvil jsem je akryly a po zaschnutí patinoval černou olejovou barvou. ![]() ![]() ![]() Elektrická zásuvka je vyrbena ze stejného materiálu jako kohouty. Přivodní kabely a hadice jsou z černé gumičky o průměru 0,3 mm. Tyč na zavěšení kabelů je z plastové kulatiny doplněná závěsem s pružinou navinutou z tenkého měděného drátu. Zpevňovací pružina na začátku hadic a kabelu je navinutá z tenkého ocelového drátu. Dolepením kabelů pro návěs byl model dokončený. ![]() Točnici jsem na rám nenalepil záměrně. Je mi líto překrýt krásnou kabeláž rámu neprůhlednou deskou pod točnicí. Do podélníků jsem proto jen navrtal otvory a točnice bude položena na podložce vedle modelu sundaná. Na modelu jsem začal pracovat 17. září 2008 a ukončil ji 30. prosince 2008. Práce to byla velice příjemná a jejích charakter byl od práce na modelech evropských kamionů dost odlišný a tuto odlišnost jsem si velice užíval. Stejně tak odlišná byla i sama stavebnice. Ve srovnání s "moderními" stavebnicemi firem Italeri a Revell v některých ohledech pokulhává (zejména díly rámu nebyly příliš vhodné pro stavbu pěkného modelu a lícování kapoty je dosti problematicé), avšak v mnoha partiích tyto stavebnice předčí a to především ve věrnosti své předloze, hezkým dílům zadních náprav, jejich zavěšení a krásnými díly brzdových bubnů a kolových nábojů, které v nových stavebnicích zcela chybí. |
"modely kamionů - Jan Rosecký" |