|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Recenze stavebnice DAF 2800/3300/3600 (1/24, Italeri č.760) Firma Italeri si v minulosti jako předlohu pro svoji stavebnici zvolila několik verzí kamionů DAF s kabinou F241 a několik jejích variant v minulosti přebalovala i firma Revell. K dispozici byly postupně stavebnice Italeri 760 DAF 3300 „Dutchman“ (tahač 6x4), 763 DAF 2800 (valník 6x4), 765 DAF NTT „Cattleman“ (kapotovaná verze), 777 DAF 3600 Space cab a 781 DAF 2800 NTT dump truck a Revell 07429 DAF 2800 (tahač 6x4) a 07430 DAF 3300 transporter (valník 6x4). Z výše uvedených jsou a nebo v nedávné minulosti byly k dispozici tři základní stavebnice: 760 DAF 3300 Dutchman, 765 DAF NTT Cattleman a 777 DAF 3600 Space Cab. Dlouhodobě nedostupné jsou jak stavebnice Revell tak i valníkové provedení od firmy Italeri. Protože stavebnice NTT se tématu tohoto článku úplně netýká a zmíněna je pouze pro úplnost (stavebnicemi trambusových typů sdílí díly podvozku stejně jako v případě reálných vozidel), podívejme se blíže na zbylé dvě stavebnice, tedy 760 a 777. Stavebnice 777 DAF 3600 Space cab ze stavebnice 760 vychází a sdílí prakticky vsechny její díly s výjimkou chromovaného rámečku a střechy kabiny, která je v případě kitu 777 zvýšená a reprezentuje tak velkoprostorovou verzi kabiny Space cab představenou v roce 1984. Protože se mezi lety 1982 (kdy byl představen model 3300, ze kterého stavebnice 760 vychází) a rokem 1985 (ze kterého pochází předloha stavebnice 777) na vozidlech DAF neodehrálo mnoho technických změn, lze i o stavebnici 777 říci, že skutečnost reprezentuje vcelku dobře. Mohli bychom debatovat nad tím, jak moc velké a viditelné jsou rozdíly mezi motorem DKX v typu 3300 a DKZ ve variantě 3600, ale zřejmě bychom došli k tomu, že blok, hlava a celková koncepce zůstaly stejné a změnilo se pouze příslušenství, které stejně většina modelářů příliš nerozližuje a navíc i na motoru ve stavebnici je výše uvedené poměrně zjednodušeno, takže nelze přímo hovořit o nějakých zásadních chybách či problémech. To samé platí i v případě převodovky, podvozku i interiéru kabiny. V recenzi se budu dále věnovat výhradně původní stavebnici č. 760. O stavebnici DAF 3300 (Italeri 760) Výchozí stavebnicí pro všechny pozdější DAFy (i pozdější typy 95 s ní sdílí celý podvozek) je stavebnice Italeri číslo 760 DAF 3300 „Dutchman“, která spatřila světlo světa v první polovině osmdesátých let. Její předlohou je typ 3300 v provedení představeném v roce 1982, tedy ještě bez motorů Ati. Tomuto vozidlu stavebnice odpovídá dosti přesně a žádných zásadních úprav není třeba. Stačí v podstatě doplnit kabeláž a obvyklou drobotinu a výsledkem bude slušný model. Fajnšmekry většinou zamrzí, že součástí střechy v této stavebnici je i předlisovaný spoiler, který ale rozhodně nebyl přítomen na většině vozidel a není ani nijak zvlášť hezký, takže nejeden modelář zatouží po jeho odstranění což vyžaduje jisté zkušenosti (střecha není úplně plochá a bude zapotřebí také nahradit prolisy) a nebo nákup nízké resinové střechy bez spoileru, kterou nabízí firma M&G Mouldings. Všechny stavebnice DAFů na bázi modelu 3300 pochází ze zlaté éry stavebnic kamionů a obecně lze říci, že jsou prosté zásadních chyb a omylů, na které jsme zvyklí ze novějších stavebnic. Co do koncepce je DAF 3300 klasickou stavebnicí se vším co k ní patří. Zlatá éra jí dala do vínku věrnost předloze a nelze říci, že by některá její partie předem hrozila nějakými problémy. Najdete v ní vše co lze od takové stavebnice očekávat: rámečky v několika barvách plastu, rámeček s čirými díly, gumové pneumatiky i extra rámeček s pokovenými díly spolu s přehledným stavebním návodem a obtiskovým aršíkem. Použití pokovených dílů je problematické zejména kvůli nemožnosti začištění dílů bez poškození kovového povrchu nicméně stavebnice ve většině případů obsahuje rovněž alternativní nepokovené díly, které jsou navíc často vhodnější a fakticky více správné. Kromě pokovených zrcátek nestandardního tvaru v ní tedy najdete i původní správná zrcátka, která jsou ovšem v návodu označená jako díly, které se nemají při stavbě použít. Na tato zrcátka jsou určené odrazné plochy v sadě CTM. Možnost volby existuje i v případě výfuků. Stavebnice totiž nabízí obě varianty a obě jsou zmíněné ve stavebním návodu, tedy jak provedení výfuků vyvedených za kabinou tak i standardní výfuk pod rámem vozidla. Obě varianty dílů (pokovený či nepokovený) jsou k dispozici také v případě nárazníku. Podvozek, motor a rám se skládají tradičním způsobem a návod vše přehledně popisuje. Hezky zpracované je zadní zavěšení náprav, které se skládá z více dílů než ne obvykle běžné. Hlavní nosné díly per (15B, 12B) totiž nejsou pevnou součástí podélníků což velice usnadní případné konverze na vozidla jiných konfigurací. Přední náprava je klasická Italeri s funkčním zatáčením kol. Tmelení lze očekávat na tradičních místech (poloviny bloku motoru, palivové nádrže, hnací nápravy, brzdové válce a vzduchojemy), ale není zde nic co by se vymykalo normálu.Stopy po vyhazovačích i stopy po dělící rovině formy, opět klasicka Italeri. Někde lepší, někde horší a celkově nic co by vybočovalo ze standardu stavebnic z osmdesátých let. Stavebnici nelze upřít snahu o drobné detaily, které ve stavebnicích jiných kamionů obvykle nenajdete jako například naznačení pístnice na sklápění kabiny (díl 108B), naznačení čerpadla na sklápění kabiny (116B) či základní díl vzduchového uzlu za levým předním kolem (82B). Vcelku hezký je i držák rezervy, který se skládá z více dílů. Pokud byste s ním nebyli spokojeni, leptaná sada CTM nabízí alternativu v podobě držáku rezervy staršího vzoru. Motoru (stejně jako většině dalších z jiných stavebnic Italeri) lze vytknout poměrně velké zjednodušení jeho součástí, které jsou ve stavebnici pouze reliéfem na bloku, zejména vstřikovací čerpadlo. Je to škoda, protože jinak motor věrně odpovídá předloze a na modelu se sklopenou kabinou je dobře viditelný. Útěchou nám budiž skutečnost, že motor je poměrně hustě obehnán potrubím a nemalá část zjednodušení na výsledném modelu zanikne, zvláště pak doplníte-li na něm alespoň základní kabeláž Výhodou budky řidiče (bez ohledu na výše zmíněný spoiler) je to, že ji lze celou z jednotlivých panelů sestavit a až teprve poté vložit interiér. Spoje jsou na dobře přístupných místech a jejich tmelení a broušení by tak nemělo být jinak zvlášť náročné (v mém případě bylo zapotřebí pouze tmelení ve spoji schodů a nárazníku, zbytek kabiny se obešel bez tmelení; střecha sedla parádně stejně jako zadní stěna kabiny). Kabina je bohatě prosklená, takže do interiéru bude dobře vidět. Škoda, že zrovna oddělené pedály, které jsou hezkým detailem, vidět nebudou zatímco přístrojová deska zrovna detaily nehýří. Když na ni ale doplníte leptané ovládací panely topení a popelníky ze sady CTM (o barvené přístrojové desce ani nemluvě), hodně ji to oživí. Na sedadla navíc v sadě najdete i zámky bezpečnostních pásů, které se již na pozdějších vozidlech nacházely a spolu s přezkami na bezpečnostní pásy tak lze kabinu snadno oživit. Pozor ovšem na vlepování skel. Bude to chtít hodně opatrnosti a střídmé dávkování lepidla. Díky velkým oknům bude hezky vidět na lehátko, takže se určitě uživí i nějaké další drobnosti v podobě řidičových osobních věcí. Co se kol týče, mohu víceméně zopakovat odstavec z recenze stavebnice ManF8: Gumové pneumatiky jsou standardem, všichni si na ně už zvykli a problém s nimi není – až potud je vše OK. Kvalita disků ale není nic moc. Znovu otřepy i šišaté díry a složité opravování. Bohužel, toto je společné všem nově vydávaným stavebnicím a opotřebení forem se tak projevuje na discích všech stavebnic a je složité se tomu vyhnout. Částečně se to dá obejít použitím kol z nové doplňkové sady (Italeri, kat.č. 3870), dražší alternativou jsou kola od výrobců doplňkových dílů. Pro úplnost ještě doplním, že stavebnice Revell se od těch nabízených firmou Italeri lišily v tom, že měly nízkou střechu kabiny bez předlisovaného spoileru. I proto jsou mezi modeláři vyhledávanější. Valníkové stavebnice Italeri i Revell obsahují klasickou známou plachtovou nástavbu. Rámeček s díly podvozku se v některých partiích liší od tahačových dílů a obsahuje podélníky zvláště určené pro valník, takže je není nutné nijak řezat a nastavovat. Doplňky Co se vhodných doplňkových dílů týče, lze zopakovat v podstatě vše co jsem napsal v recenzi stavebnice Italeri 756 Man Formel 6. Stavebnice nákladních automobilů DAF nejsou zrovna ve středu zájmu výrobců doplňkových dílů. Sady přímo určené pro úpravu či přestavbu stavebnic DAFů jsou ojedinělé a když už, směřují spíše k úpravám novějších typů vozidel. Výjimkou jsou opět sady českého výrobce leptaných doplňků CTM. Při přestavbě na vozidla Rába či modely starších verzí mnozí využijí i nízkou střechu kabiny, kterou nabízí britská firma M&G mouldings. Já jsem se rozhodl pro úpravu svépomocí a zabralo mi to asi tři večery tmelení a broušení. Vyříznutí spoileru ze střechy a výroba nové střechy i s prolisy nakonec nebyla tak hrozná práce jak jsem se bál, ale začátečníkům bych to moc nedoporučoval – je to dost náročné na čistotu práce. K dispozici jsou pochopitelně obecné a univerzální doplňky. Z těch bych doporučil kola, zejména klasické disky s dělenými ráfky firmy KFS (TQ 126 a TQ127). Využít se dají také univerzální tištěné zástěrky DAF (Flemming Pedersen), obecné sady se vzduchovými ventily z bílého kovu (TQMT-3), sady s drobnostmi do interiéru od různých výrobců a leptané stupačkové plechy (CTM/KFS/M&G). Dle libosti se dají využít také obtisky od nejrůznějších výrobců, zejména štítky „Chassis data plates“ od KFS (KFS50). S dobovými doplňky a drobotinou pomohou doplňkové sady firmy Italeri (č. 720, 764, 776, 3854), zejména již nějakou dobu nedostupná 764. Konverzní potenciál Konverzní potenciál této stavebnice je obrovský. Různými konverzními kroky lze ze stavebnice Italeri získat různé varianty kamionů DAF s kabinou F241. Jde zejména o přestavby podvozků na vozidla jiné konfigurace (stavebnice jsou 6x4, nabízených variant skutečných vozidel bylo velké množství) zatímco zbytek stavebnice není třeba upravovat: motor odpovídá, převodovka také a měnit či doplňovat tak stačí pouze drobnosti což může být velkým lákladlem pro méně zkušené modeláře, kteří si nějakou přestavbu chtějí vyzkoušet. Zmíním ty nejběžnější možnosti, které se nabízí: :: 4x2 :: Ve věci přestavby krabičkové varianty na verzi 4x2 na listových pružinách (to platí zejména pro vozidla 2800 ze sedmdesátých let) se nabízí ne úplně košér, ale přesto dobře vypadající řešení v podobě použití zadních per a tlumičů z jakéhokoli podvozku Volvo firmy Italeri. Když si tyto partie obou vozidel prohlédnete, zjistíte, že uspořádání per a tlumičů je dosti podobné a nejvýraznějším rozdílem je zejména zadní uložení per, které je poměrně snadné předělat, ale není to nezbytně nutné a dá se bez toho žít. Pokud ještě upravíte tvar příčky nad tlumiči (DAF má horní část tlumičů uloženou na příčce, Volvo jednotlivě na podélnících), bude výsledek dosti přesvědčivý a není vůbec složité se k němu dopracovat.Zbytečné díly z podvozku Volvo má doma velká spousta modelářů a přestavba na model 2800 4x2 je jedna z možností jak je efektivně využít.Snadno tak získáte neotřelý a atraktivní model. :: 6x2 :: Kamiony DAF série 2800 a jejích následovníků byly k dispozici snad ve všech existujících provedeních 6x2. Se dvěma předními řiditelnými nápravami a jednou zadní hnací, jako tahač s předsunutou řiditelnou nápravou i jako vozidla s vlečenou zadní nápravou s dvojmontáží kol. Přestavba na některou z verzí 6x2 znamená docela velký zásah do podvozku vozidla a vyžaduje přepracování celého zadního zavěšení náprava podkladů není mnoho. :: 8x4 :: Jednou z možností, kterou bude zvažovat většina z nás je stavba varianty 8x4 zejména jako tahače těžkých nákladů.V případě této stavebnice se tato možnost nabízí snad více než v případě jiných. Jednak bylo těchto DAFů v podobných konfiguracích a zajímavých zbarveních poměrně hodně a navíc tato přestavba není nijak složitá. Motor je v pořádku, nápravy a celé zadní zavěšení je možné použít bez jediné úpravy a jediné co je potřeba udělat je případné prodloužení rámu a doplnění druhé řiditelné nápravy. Není mnoho jiných stavebnic, které je možné tak snadno a levně přestavět na těžký tahač aniž by tím utrpěla věrnost předloze. A pokud vás nezajímá tahač návěsů, pak jistě stojí za zvášení typicky nizozemská konfigurace vozidla 8x4 jako nosiče dvacetistopých kontejnerů se čtyřnápravovým přívěsem pro další kontejner, které pravidelně operovaly v okolí nizozemských přístavů. Kamiony DAF byly prodávány do mnoha mimoevropských zemích, mimo jiné do států na Blízkém Východě nebo Austrálie. Na internetu tak lze dohledat například vozidla typicky Australské konfigurace s velkými nádržemi na obou stranách vozu, výfuky vyvedenými nad kabinu a mohutným ochranným rámem. Výfuky najdete přímo ve stavebnici a typické disky Trilex můžete použít z některé doplňkové sady firmy Italeri. Chcete-li něco opravdu zajímavého, nabízí se rovněž stavbavozidla typicky nizozemské konfigurace jako těžký tahač se sníženou předsunutou kabinou (např. DAF 3600 firmy Jan van Schie), které bylo používáno zejména pro převoz vrtných souprav. Díky spolupráci s firmou GINAF vzniklo mnoho zajímavých a konstrukčně zajímavých vozidel (zejména nejrůznější sklápěče a speciální vozidla) a v měřítku 1/24 jde o pole zcela neorané, takže úspěch hotového modelu je téměř zaručen. Na výstavě v Jabbeke jsem se několikrát setkal také s přestavbou modelu na variantu s denní kabinou a i to by samo o sobě poskytlo velice zajímavý model. :: DAF 2800 :: Narozdíl od výše uvedených typů lze v případě vozidel DAF 2800 vyráběných v sedmdesátých letech již hovořit o nějaké konverzi, neboť rozdílů mezi jím a výše uvedenými modely je. Chcete-li si postavit typ 2800 pak nejsnažší bude, pokud si vyberete předlohu vyrobenou po roce 1980. To, kromě změny štítků typového označení, nebude vyžadovat mnoho práce. Kromě jiné polohy chladiče oleje na bloku motoru (na motorech v typu 2800 byl stojatý, pozdější motory ho již měly v horizontální poloze) jsem neobjevil nějaké zásadní rozdíly v pohonném traktu, stejná je převodovka i hnací nápravy a tato konverze je tedy vhodná i pro začínající modeláře. Mezi typem 2800 po roce 1980 a modelem ve stavebnici není žádný zásadní viditelný rozdíl, pouze modely z let 1980-1982 ještě neměly na boku černý proužek s typovým označením. Ve stavebnici je ovšem jako oddělený díl a stačí ho tedy nepoužít. To již nelze říci, budete-li chtít stavět některý ze starších modelů ze sedmdesátých let. Na první pohled je patrné především rozdílné umístění nápisu DAF na masce. Ve stavebnici je na jednom štítku, ale modely 2800 před rokem 1980 ho měly roztažený uprostřed masky ve dvou fontech dle příslušného období. Kromě toho je zapotřebí vynechat typový štítek na horní masku chladiče i oba černé proužky na boky kabiny. Více změn je třeba provést také v interiéru. Nejviditelnější je změna motorového tunelu, ze kterého je třeba odstranit schránku s pojistkami, jinak vypadal také volant a přístrojová deska by měla dostat dřevěný dekor. Mírně odlišné je také uspořádání kontrolek na přístrojovém panelu, ale nejviditelnější změnou v této oblasti je především odstranění ovládacích páček ze sloupku řízení a jejich přesunutí na přístrojovou desku. Změnit je třeba také polohu vzduchového filtru (měl by být sklopený, nikoli vodorovný) a na kabině by měly být chromové lišty. Jiné provedení mají také stupačky do kabiny a na akumulátorech by neměl být plastový kryt. Vozidla té doby měla skříň s akumulátory otevřenou, malý kryt obvykle překrýval pouze kontakty. Přestavba na kamiony Rába Zatímco přestavby na různé varianty kamionů DAF jsou v případě této stavebnice víceméně hračkou a nevyžadují žádné náročné a zásadní úpravy, v případě Ráby je to již podstatně složitější. Samozřejmě, můžete si koupit DAF, postavit ho z krabičky a spolu s lepty CTM a vhodným zbarvením (Hungarocamion?) z modelu udělat Rábu bez jediné další úpravy a přitom si můžete být jistí, že velká část pozorovatelů žádnou nesrovnalost neshledá. Je to bezpochyby snadná cesta k výsledku, který je přece jen zajímavější než DAF. A za zbarvení socialistického dopravce sklidíte jistě ovace. Na druhou stranu je ale třeba říci, že běžné Ráby a DAFy spolu kromě kabiny a převodovky neměly mnoho společného. Oproti DAFu je zcela jiný podvozek, motor i nápravy. Co se motoru týče, je třeba říci že kamiony Rába s kabinami DAF byly nabízeny (kromě standardních motorů Rába D11 a licenčních MANů) také s motory DAF DKS. Můžeme spekulovat o tom jaké množství jich bylo s tímto motorem vyrobeno (nakonec Liazy byly také nabízeny s motory MAN, že?) a v jakém období (před revolucí nebo po revoluci?) ale to nic nezmění na faktu, že tato možnost existovala, byla v nabídce a jistý počet vozidel takto byl také vyroben. Netoužíte-li po masově vyráběné verzi s motorem Rába a spokojíte se s motorem DAF ze stavebnice, situace se pro vás výrazně zjednodušší. Chcete-li se přestavbou vážně zabývat a jít trochu více do detailu, je třeba si obstarat vhodné podklady a počítat s tím, že bude zapotřebí přinejmenším přepracovat některé věci na rámu (palivovou nádrž, schránku s akumulátory, blatníky), vše přeuspořádat tak, aby to odpovídalo Rábě a za pomoci leptů ze sady CTM alespoň předělat náboje kol. Pokud nemusíte na svém modelu mít maďarský motor, lze se spokojit se sériovým motorem a pár základními úpravami na podvozku. Podle zpráv z Maďarska by měla byt k dispozici (alespoň v omezené sérii) také resinová maketa motoru Rába D11 což by stavbu věrného modelu dosti zjednodušilo. :: 6x4 (S26, F26) :: Ráby byly k dispozici jako 4x2, 6x2 i 6x4. Stavba verze 6x4 je nejmenším zlem, protože samotná stavebnice je v provedení 6x4, přičemž tahač 6x4 (Rába S26) je v barvách Hungarocamionu fotograficky doložen, takže nejde o nic nereálného. Bude třeba podle podkladů doplnit a přepracovat zejména partii hnacích náprav a celého rámu za kabinou, ale v porovnání s níže uvedenými variantami je to jedna z jednodušších cest. :: 4x2 (S16, F16) :: Přestavba na verzi 4x2 je obdobně náročná jako přestavba DAFu na verzi 4x2. S trochou nadsázky lze opět použít díly z podvozku stavebnice Volvo a pro větší věrohodnost pak bude potřeba předělat nádrž a další díly na rámu. Při troše nadsázky lze ale ty nejzásadnější díly získat kanibalizací jiných stavebnic a dílů vlastní výroby bude minimum. I tato varianta je v barvách Hungarocamionu fotograficky doložena. :: 6x2 (S22, F22) :: Jakmile dojde na oblíbenou verzi 6x2 a detaily podvozku, počítejte s tím, že jde o velice tenký led a tato přestavba se rovná novostavbě poloviny dílů podvozku včetně motoru a podobný projekt je vhodný pouze pro zkušené modeláře, kteří si již něčím podobným prošli. Stavba tohoto modelu je velice hezky zdokumentovaná na Wettringer fóru. Závěrem Neumím si představit mnoho modelářů, kteří dokáží žít bez toho, aby tuhle stavebnici měli doma. Jde o natolik významnou předlohu, že většina z nás bude mít potřebu alespoň jedno provedení z těch mnoha vyráběných a nabízených typů postavit. Vozidla této řady byla vyráběna ve spoustě modifikací a byla využívána k mnoha účelům nejem v Evropě, ale i Asii či Austrálii nebo Africe. Z této stavebnice je tedy možné postavit nepřeberné množství vozidel a vhodnou předlohu si najde téměř každý modelář se zájmem o klasické evropské nákladní automobily. Žádné faktické chyby a zajímavý a věrný model i z krabičky bez úprav je důvodem, proč tuhle stavebnici má doma nejeden z nás. |
"modely kamionů - Jan Rosecký" |