ČESKÉ MENU

- ÚVOD
- FACEBOOK
- GALERIE
- ROZESTAVĚNO
- RADY a TIPY
- RECENZE
- MONOGRAFIE
- TECHNIKA
- VÝSTAVY
- ODKAZY
- O MNĚ

ENGLISH MENU

- HOME
- GALLERY
- IN PROGRESS
- TIPS & TRICKS
- REVIEWS
- FULL SIZE TRUCKS
- MODEL SHOWS
- LINKS
- ABOUT

NOVINKY

1.12.2017: Aktualizace fotogalerie

-------


TOPlist



Úpravy modelů



Úprava modelů může být hrou, ale také náročnou prací. Záleží na přístupu a přípravě.

Úvodem

Smyslem tohoto článku je shrnout možnosti, kterými lze modely nákladních automobilů pozměnit a zmínit příslušenství, které lze k těmto úpravám využít.

Důvody, které vedou kamionové modeláře k tomu, aby v nemalé míře přepracovávali výchozí stavebnice spočívají v poměrně omezené nabídce stavebnic (malý počet typů a provedení vozů), která je zanedbatelná v porovnání s počtem variant skutečných vozidel, která se kolem nás denně pohybují, a stejně tak i jejich problematické kvalitě, která byla podrobně charakterizována v článku zaměřeném na stavebnice.

Jednou věcí je chtít z výchozí stavebnice postavit model varianty, kterou stavebnice nenabízí (tedy například postavit tahač 6x2 z výchozího tahače 4x2), druhou věcí pak chtít postavit model z krabičky, ovšem opravit faktické chyby, kterých se výrobce stavebnice dopustil (tedy například postavit Volvo FH se správným zavěšením zadní nápravy vzduchovými vaky, zatímco stavebnice nabízí archaické listové pružiny). Zkrátka a dobře: dobře postavit model náklaďáku je často dřina, je to časově náročné a je to hodně úmorné a dokáže to být také po čertech drahé.

Najít rovnováhu mezi pocitem zodpovědnosti a touhou napravit nectnosti stavebnice a zároveň potřebou model v rozumném čase dokončit, aby se člověk mohl věnovat modelu jinému, to je jedna z nejtěžších věcí, která většinu z nás v modelářském životě provází. Tak nebo tak, jistě uznáte, že možnostmi přestaveb a úprav modelů kamionů je nutné se zabývat a že je užitečné mít přehled o tom jaké doplňující a opravné díly existují a jak si lze s takovými díly ulehčit život a má-li to vůbec smysl.

Způsoby jak odlišit svůj model od původního krabičkového provedení je více. Chceme-li v tomto najít nějaké trendy, budou to nejspíše následující způsoby jak postupovat:

- A) úprava stavebnic za pomoci nakupovaných doplňkových dílů
- B) úprava stavebnic za pomoci dílů vlastní výroby
- C) kombinace způsobů A+B
- D) stavba modelů od nuly (scratchbuilding)
- E) stavba modelů kombinací více stavebnic

Možnosti A, B, C jsou běžně využívané postupy. Při vhodně zvolené kombinaci kvalitních doplňků a výchozí stavebnice na modeláře nemusí klást žádné zvláštní nároky a mohou je zvládnout i mírně pokročilý modeláři. Rozhodně ovšem nejde o způsob nejlevnější neboť cena doplňkových dílů může snadno překročit cenu původní stavebnice. Specifická je i práce s doplňkovými díly, těm jsou věnované níže uvedené odstavce.

Ad D) stavba modelů od nuly

Stavba modelů od nuly (běžně označovaná anglickým termínem scratch nebo scratchbuilding či českým termínem stavba ze základů) je pro mnohé modeláře vrcholem toho, co by chtěli ve svém modelářském životě dosáhnout. Někteří do tohoto stádia nikdy nedospějí, pro jiné je to jediná možná cesta. Scratchbuilding je doménou především zkušených modelářů a vyžaduje velké množství zkušeností: požadavky na přesnost práce, čistotu zpracování a přesnou geometrii platí pro všechny modely bez rozdílu. Přesto, když se podíváte na modely stavěné ze základu, jistě si všimnete, že i mezi nimi panují velké rozdíly. Některé jsou zpracované přesně do nejmenších detailů včetně kvalitní povrchové úpravy, jiné postrádají čistotu stavby a ani povrchová úprava není u všech úplně špičková. Některé jsou spíše karikaturou než replikou. Proto nelze o modelech stavěných ze základů říct, že co kus, to perla, ovšem jejich autorům nelze ve většině případů upřít odvahu a u špičkových projektů většině z nás nezbývá než smeknout.



Práci od nuly poznáte na nenabarveném modelu podle barvy materiálu. bvykle platí, že to co je bílé je poskládáno z destiček a profilů. Na tomto modelu je od nuly očicidně celý rám, nástavba a příslušeství. Kabina pochází od firmy Emek (1/25).

Pokud hledáte něco jako školu scratchbuildingu, budete nejspíše hledat marně. To není věc, kterou by vás mohl někdo naučit. Není to ani věc, kterou by bylo možné sepsat do několika článků. Schopnost vyrábět si vlastní díly je dána kombinací znalostí a schopností, mezi které patří: přehled o dostupných materiálech a jejich vlastnostech (z čeho by se dal díl vyrobit), znalost výrobních technologií a postupů, které lze pro stavbu daného dílu využit (jak by se dal díl vyrobit), dobrá představivost a schopnost vytvořit si výrobní postup skládající se z jednotlivých kroků, kterými je možné se dopracovat k výsledku.

Ad E) stavba modelů kombinací více stavebnic

Kombinace nabízených stavebnic je jedna z možností, která sice není často popisovaná, ale přesto představuje zajímavou a schůdnou cestu k rozšíření palety nabízených modelů.



Bez nutnosti nákupu doplňkových dílů se dají postavit zajímavé a atraktivní kombinace jako například tento čtyřnápravový vyprošťovák na podvozku Renault Magnum (Italeri) s nástavbou ze stavebnice Peterbilt Wrecker od firmy Revell a s hydraulickou rukou z doplňkové sady firmy Italeri. Vypadá to dobře a navíc je to zatraceně dobře postavené. A že taková kombinace nejspíše neexistuje? Život modeláře je přeci hra!

V dnešní době je na trhu k dispozici poměrně velké množství stavebnic kamionů v mnoha provedeních: dvounápravové i třínápravové tahače i valníky ve variantách 4x2, 6x2 i 6x4 s několika nástavbami (skříň, plachtová nástavba, vyprošťováky, sklápěč, domíchávač) a k dispozici je i několik typů návěsů (valníkové, skříňové, cisternové, sklápěče, podvalník). V součtu to poskytuje nemalé množství dílů, které lze navzájem kombinovat a stavět z nich modely dost odlišné od původních krabičkových provedení bez nutnosti nakupovat drahé resinové díly a doplňky či jejich nutný počet alespoň omezit.

Toto zřejmě není cesta pro náročné, kteří dbají na to, aby každý detail jejich modelu přesně kopíroval předlohu, ale ti, kteří se nad detaily dokáží povznést, mohou tímto způsobem dokázat zázraky. Ve spojení s čistotou stavby a dobrou povrchovou úpravou je tak poměrně snadné dopracovat se prakticky k libovolným kombinacím podvozků. Například koupí stavebnice Man TG-A a Man 26.321 získáte dostatek dílů pro stavbu těžkého čtyřnápravového tahače Man TG-A. Pro stavbu budete mít dostatek kol, blatníků a veškerého materiálu, abyste si mohli dovolit postavit velice atraktivní těžký tahač bez nutnosti investovat do doplňkových dílů jedinou korunu. V nabídce je také například souprava MB Actros s kontejnerovým návěsem a dvěma krátkými kontejnery. Není složité si představit, že z této stavebnice by se poměrně snadno dala postavit také souprava dvounápravového tažného vozidla s dvounápravovým přívěsem pro přepravu těch samých kontejnerů. Fantazie nezná hranic a pokud nemáte k dispozici tisíce korun na doplňkové díly, zdaleka se nemusíte spokojit s obyčejnými krabičkovými modely a přesto si užijete spoustu legrace.



Vhodnou kombinací dílů ze stavebnic lze relativně snadno postavit mnoho zajímavých vozidel. Tato skříňová Scania vznikla kombinací modelu Scania 142, kabina byla zkrácena a snížena, skříňová nástavba pochází ze stavebnice Volvo FH16 Reefr truck. Stavba celého modelu zabrala pouhý měsíc.

Doplňkové díly

Doplňkové díly (nebo doplňky, chcete-li, obojí je součástí běžné modelářské terminologie) mohou mít různou podobu mohou pocházet z různých zdrojů. Z velké části jde (v případě doplňků ke kamionům) o malosériové díly, které představují buď opravné díly určené k nahrazení nesprávných dílů stavebnice a nebo jako doplňující součástky určené k přestavbám, úpravám či doplnění výchozích stavebnic. Z povahy malosériové výroby těchto dílů vychází i dva základní rysy doplňkových dílů: jsou obvykle poměrně drahé a určené zejména pro pokročilé modeláře, kteří si s nimi budou vědět rady i bez přesných návodů a podrobných instrukcí. Malosériovost dílů může být také příčinou nižší kvality dílů, které mohou vyžadovat i náročnější přípravné úkony, bez kterých nemusí být jejích použití vůbec možné.

Technologie výroby plastikových stavebnic vstřikováním do kovových forem vyžaduje velké náklady a investice do přípravy výroby a tyto náklady se rozpočítávají do relativně velkých sérií plastikových stavebnic (tisíce a desetitisíce kusů). U doplňkových dílů, u nichž lze očekávat výrobní série v řádech několika desítek či málo stovek kusů není ekonomicky možné podobné technologie využít a je nutné hledat alternativy, které umožní přijatelnou cenu dílů při zachování co nejvyšší kvality. Proto je obvyklé, že doplňkové díly jsou k dispozici z materiálů zcela jiných než jsou klasické modelářské plasty. Druhým důvodem odklonu od plastu může být i fakt, že technologie vstřikování do kovových forem má přece jenom určité meze co se rozměrů dílů a jejich přesnosti (či charakteru týče). Jsou díly, které nelze z plastu přesvědčivě vyrobit, ovšem existují jiné technologie (a materiály), které jsou v tomto vyhovující. Z těchto důvodů se při výrobě doplňkových dílů ujaly v dominantním měřítku dvě hlavní technologie – odlévání polyuretanů do měkkých forem a leptání plechových dílů, kterým s rozšiřující se dostupností nových technologií mnohé další (staré a notoricky známe i zcela nové) sekundují. Výrobní technologie pak dělí doplňkové díly na tři hlavní kategorie: resinové (polyuretanové) díly, leptané díly (lepty) a ostatní doplňky. Jednotlivé kategorie si nyní stručně charakterizujme.

1. Polyuretanové díly

Takzvané resinové (z Aj resin = pryskyřice) díly jsou odlitky z polyuretanových pryskyřic odlévaných do měkkých silikonových forem. Výchozím je v případě výroby odlitků předlohový díl (tzv. master), který je zaformován, po ztvrdnutí z formy vyjmut a takto vzniklá dutina je následně plněna pryskyřicí, která zaujímá tvar původního dílu (mástru) a po ztuhnutí tak vytváří jeho věrnou kopii. Master bývá obvykle vyráběn ručně, ovšem dnešní technologie již umožňují digitalizaci tohoto procesu (3D modelování) a následný tisk na 3D tiskárně (rapid prototyping) a dá se očekávat, že větší rozšíření této technologie (klesající cena tiskáren, rostoucí kvalita tisku) v blízké budoucnosti bude mít na tento obor nemalý vliv.



Kabina tohoto amerického caboveru GMC z padesátých let je dílem profesionálního odlévače. Přesto vidíte, že před samotnou stavbou bude nutné věnovat trochu času začištění dílů. U resinových dílů je to běžná věc a nesmí vás to překvapit.

Technologie odlévání polyuretanu má svá úskalí a pro úspěšnou výrobu dílů touto metodou je nutné zvládnout některé kroky, z nichž tím zásadním je zamezit přítomnosti bublinek vzduchu v objemu odlévaného materiálu a tedy i hotovém odlitku. Tomu je předcházeno nejčastěji snahou odlévat díly ve vakuu či za výrazně sníženého tlaku za pomoci vývěvy a vakuové komory (běžný způsob většiny velkých výrobců resinových dílů) nebo naopak přetlakovým litím v přetlakové komoře o tlaku řádově 1 MPa (způsob jak dosáhnout zajímavých výsledků i v domácích podmínkách). Materiály forem jsou na bázi silikonu, jsou měkké a pružné a umožňují odlévání i poměrně složitých dílů, které lze díky poddajnosti formy z dutiny vyjmout. Tím, že je forma měkká ovšem s každým vyjímáním dílů z dutiny formy dochází k jejímu opotřebování (vytrhávání hran a detailů), takže forma postupně degraduje a kvalita odlitků se snižuje. Obecně se říká, že z jedné formy je možné vyrobit řádově dvacet kvalitních odlitků a vše závisí také na složitosti a provedení odlitku samotného.

Resin je materiál nejčastěji krémové či šedé barvy (dá se přibarvovat), je tvrdý a relativně křehký, ovšem citlivý na teplo, takže zdeformované odlitky lze například snadno narovnat nahřátím v teplé vodě a zafixováním požadovaného tvaru ve vodě studené. Resin se dá dobře řezat, vrtat, tmelit i brousit, přičemž při opracovávání má tendenci tvořit jemný prach, před kterým je doporučeno chránit se respirátorem. Na lepení je nejvhodnější kyanoakrylátové či dvousložkové lepidlo (rozpouštědlové modelářské nefunguje). Na resinové díly není problém nanášet barvy libovolné báze, platí však obecné doporučení zejména základního nástřiku. Je dobré vědět, že pro uvolnění odlitku z formy mohou být použity pracovní kapaliny, které jsou mastné a tato mastnota na povrchu ulpívá, takže je doporučeno resinové díly před nástřikem nejprve odmastit koupelí v jarové vodě či lihu.

Ve většině ohledů se s resinem pracuje stejně jako s běžnými plasty a nevyžaduje žádné zvláštní zacházení. Zatímco plastové díly jsou spojeny v jeden celek licím rámečkem, resinové díly obvykle obsahují nálitek, který při odlévání dílů poskytuje dostatek materiálu pro zaplnění celého obsahu formy. Tento nálitek je nutné z dílů během začištění odříznout. Při nevhodně aplikované technologii se v dílech mohou objevit malé bublinky, které je nutné zatmelit. Tyto bublinky jsou běžné v dílech méně kvalitních výrobců, u profesionálních dílů jsou spíše výjimkou. Bublinky se dosti špatně odstraňují a jejich zvýšený počet v dílu může práci nepříjemně zkomplikovat či použití dílu přímo znemožnit, proto doporučuji předem se o čistotě dílů ujistit a nekupovat zajíce v pytli. Kvalita nabízených resinových dílů je velice rozdílná a riziko je zejména při nákupu přes internet, kdy může být nízká kvalita dílů maskována malým rozlišením fotografií .



Velice populární jsou disky pro balónové pneumatiky na přední nápravy tahačů. Tyto pochází od firmy KFS a na obrázku jsou díly ve stavu, v jakém je firma KFS dodává. Téměř bez potřeby začištění, stačí pouze nabarvit a nalepit.

Za etalon kvality v oboru lze považovat například výrobky firmy KFS, která svou řadou výrobků s označením TQ překonala vše co bylo doposud mezi doplňky pro kamiony k dispozici jak co do kvality mástrařské (předlohářské) práce tak i čistoty a jemnosti provedení jednotlivých odlitků bez přítomnosti jediné vzduchové bublinky i nálitků a často i jakékoli nutnosti díly začišťovat.

Z resinu je k dispozici velké množství doplňkových dílů různých velikostí i určení. Běžná jsou kola, motory, nápravy a díly jejich zavěšení, ale i palivové nádrže či díly interiérů a velké množství nejrůznějších drobností. Existuje také například velká hydraulická ruka (Hiab, KFS) či celá vyprošťovací nástavba (Holmes, KFS). Mezi velké resinové odlitky patří zejména celé kabiny pro nejrůznější evropské či americké nákladní automobily a vzniklo i několik celoresinových stavebnic, které svými rozměry přesahují většinu stavebnic plastikových – kolový nakladač, pásové rypadlo či podvalníky Noteboom (vše KFS).



Firma M&G Mouldings doplňuje svoje resinové díly drobnostmi odlévanými z bílého kovu. Na obrázku jsou blatníky pro přední nápravu na Volvo FH12/16.

Resinovým dílům jsou svým charakterem velice podobné díly odlité z tzv. bílého kovu – lehkých a snadno opracovatelných slitin na bázi cínu a olova. Nabízí je firmy M&G i KFS. Díly vznikají podobnou technologií jako díly polyuretanové a pracuje se s nimi stejně. Díly jsou měkké, dají se snadno ohýbat a deformovat. Bez potíží se dají opracovávat běžným modelářským nářadím (skalpelem, broušením). Nejčastěji jde o drobné součástky, s jejichž kvalitou a použitím není žádný problém. Díly neobsahují žádné bubliny, většinou vyžadují jen základní začištění a nabarvení. Lepit se dají běžným kyanoakrylátem.

2. Leptané díly (tzv. lepty)

Leptané díly jsou vyráběné zcela jinou technologií než díly resinové. Jde o plošné díly vznikající leptáním tenkého plechu (řádově 0,1 mm), nejčastěji mosazného v kyselinové lázni a je velice podobná způsobu výroby plošných spojů. Tato technologie tedy neumožňuje tvorbu prostorových dílů – ty lze tvořit pouze ohýbáním a vzájemným sestavováním jednotlivých plechových dílů (podobně jako vzniká model z papírové vystřihovánky), ale oproti odlévání resinu i vstřikování plastu má jednu obrovskou výhodu – s její pomocí lze snadno zhotovovat drobné a tenké díly, které lze navíc opatřit reliéfem (například stupačkové plechy) či přímo proleptat, čímž lze získat prakticky jakýkoli druh mřížky či síťoviny.

V případě výroby leptaných dílů jsou výchozí informací o podobě dílu počítačová data (rozkreslení tvaru dílů, jejich polohy a míst, která mají být proleptána skrz, naleptána pouze částečně nebo před působením kyseliny zcela ochráněna), která jsou přenesena na osvitovou fólii, skrze kterou je poté informace o dílu přenesená na fotocitlivou vrstvu na ploše leptaného plechu. Podle polohy osvícených a neosvícených ploch na plechu jsou pak některá místa proleptána, zatímco na některé kyselina nijak nepůsobí. Tato technologie je vysoce přesná, zaručuje bezproblémovou opakovatelnost výroby bez ohledu na vyrobený počet dílů (díly jsou přesné, shodné) a díly takto vyrobené obvykle není možné jiným způsobem (z resinu, z plastu) vyrobit. Podobná (přesností a charakterem vyráběných dílů) metoda je řezání (vypalování) kartonu laserem, které do jisté míry umožňuje i tvorbu reliéfů a které se v některých modelářských oblastech začíná rozmáhat, plastikové modelářství nevyjímaje.



Leptaná sada na Volvo F12 (CTM) obsahuje většinu běžných leptaných dílů, které jsou při stavbě modelů kamionů využívány. Štítky s označením, stěrače, stupačky do kabiny i slzičkový plech. Nechybí ani přístrojová deska. Stříbrné díly jsou poniklované, jedna planžeta je v původní barvě mosazi.

Velkou výhodou takto vytvořených dílů je především kvalita a přesnost, takže na rozdíl od nekvalitních resinových odlitků plných bublin, se vám v případě leptů nestane, že byste dostali do rukou díl, který by byl nekvalitně vyrobený a bylo by ho nutné nějak opravovat či připravovat do použitelného stavu. Na druhou stranu, práce s lepty má i své nevýhody a může být i tak dosti náročná, zejména pak v případě dílů, pro které se tato metoda nejčastěji používá – drobotina a díly s velice jemnými detaily. Práce s leptanými díly vyžaduje od plastikového modeláře i nové přístupy a zvláštní nástroje, které práci s těmito díly ulehčují. Kromě kvalitního nože a pevné podložky na oddělování dílů a kovového pravítka pro základní práci, lze pro práci se složitějšími díly doporučit i specializované nástroje pro ohýbání leptů – tzv. ohýbačky, kterých je na trhu poměrně velké množství a jejichž cena se pohybuje v řádek stovek korun.

Běžnými produkty výrobců leptaných dílů pro modely kamionů jsou zejména nejrůznější plechy opatřené reliéfy (stupačkové plechy ocelové i hliníkové), mřížky a síťoviny (masky chladičů či struktury chladičů samotných), stěrače a drobné detaily, které jsou ve většině stavebnic řešeny pouze obtiskem (štítky, loga a znaky). To je však pouze stručný výtah a z leptů je dostupné obrovské množství doplňkových dílů od nářadí a drobného vybavení přes nejrůznější schrány a kastlíky, světla, zástěry, stupačky, kryty výfuků i výfukové klapky, upínací přezky na plachty na plachtové návěsy, palubní desky s přístroji, přezky bezpečnostních pásů a další detaily interiérů i exteriérů.

Některé díly (zejména ty určené pro další barvení) jsou k dispozici většinou v přírodní barvě kovu (tedy mosaz, nerez). Tyto výchozí materiály se od sebe v mnohém liší. Zatímco nerez má sice výborný povrch pro ztvárňování nerezových nebo pochromovaných dílů, jde o velice tvrdý materiál, který se obtížně dělí a těžko ohýbá (zejména s některými lepty KFS se v tomto ohledu poměrně těžko pracuje). Naproti tomu mosaz je relativně měkká, dá se bez problému dělit ocelovými nástroji (nože, nůžky), vcelku snadno se ohýbá, ovšem její zlatavý povrch vyžaduje další povrchovou úpravu. Tuto nutnost někteří výrobci řeší pokovením povrchu dalším přídavným materiálem, který může danému povrchu dodat požadovaný vzhled ovšem při zachování výhodných mechanických vlastností mosazi. S pokovenými díly je ovšem nutné zacházet s rozumem, protože při hrubém zacházení či ohýbání má povrchová vrstva kovu tendenci se z materiálu loupat.

Leptané díly se dají běžně lepit vteřinovým lepidlem, brousit i tmelit. Při barvení je nutné si uvědomit, že přilnavost barvy na hladké kovové ploše není nejvyšší a je třeba dbát zvýšené opatrnosti při manipulaci s díly či případným maskováním. Kvalitní podkladový nástřik je v tomto případě nutností.

3. Ostatní doplňkové díly

Mezi ostatní doplňkové díly spadají všechny ostatní díly vyrobené dalšími technologiemi.

Starými známými jsou například podtlakově tvářené díly (vakouformy), které mezi náklaďáky objevíte nejčastěji jako díly zasklení (některé konverzní sady s kabinami firmy KFS) a nebo třeba okenní deflektory („ofuky“), které lze zakoupit na modelmakershop.com. Práce s nimi může být náročná, neboť je třeba je vyříznout z desky základního materiálu, což komplikuje fakt, že obrys dílů není obvykle přesně naznačen a navíc mohou být vyrobeny z různých druhů materiálu různých mechanických vlastností bez záruky toho, že s těmito díly bude možné pracovat klasickým modelářským lepidlem.

Zdá se, že v brzké době bude nutné počítat se zastoupením papírových dílů, které začínají pronikat i do automobilového modelářství a mají svůj význam. Například ve stavebnici motocyklu Zündapp firmy Tasca (1/24) najde modelář popruhy pálené laserem z kartonu. Běžné jsou například z barevných papírů pálené listy stromů.

Pokud je nezahrnujeme přímo do resinových dílů, je zde vhodné zmínit také doplňky odlévané z gumy či podobných měkkých hmot. Z tohoto materiálu jsou k dispozici nejčastěji pneumatiky.

Zvláštním druhem doplňků jsou díly frézované z plastových destiček z tvrzeného polystyrenu různé tloušťky na nejrůznějších CNC obráběcích strojích. Jsou to nejčastěji poměrně jednoduché díly jako například rámečky světel, nárazníky, schránky na nářadí či zakládací klíny či části rámů (podélníky, příčky). Nemalé množství takto vyrobených dílů bylo i součástí stavebnice obrovského adaptéru na přepravu strojoven větrných elektráren Noteboom. S těmito díly se pracuje v podstatě stejně jako s klasickými plastovými díly, neboť se dají lepit běžným modelářským lepidlem, tmelit, řezat či vrtat podle libosti.



Okna s ozdobnými motivy pochází z dílny Flemminga Pedersena

Specifickým druhem doplňků jsou boční okna s nápodobou pískovaných (či lepených) motivů, které jsou na dnešních kamionech běžně k vidění. Jde o relativně silnou destičku z čirého plastu, na které je nanesena jemná grafika v podobě obrysu okna a nějakého motivu či nápisu. Pro snížení rizika poškození je na tuto destičko z obou stran nanesená krycí fólie. S těmito okny se pracuje vcelku jednoduše, neboť jediné co je třeba je vyříznout tato okna z destičky dle naznačeného obrysu a nahradit jimi díly ze stavebnice.

Výše uvedeným oknům jsou podobné i nejrůznější potištěné fólie, které představují buď zástěry všemožných barev, typů a velikostí a nebo některé druhý výstražných cedulí, zejména pro vozidla přepravující nadměrné náklady a podobně. K vidění jsou i takto zhotovené zimní dečky na modely amerických tahačů. V práci s těmito doplňky netkví žádné složitosti, obvykle vyžadují pouze vyříznutí nebo vystřihnutí dle natištěného obrysu.

Pro snadnou nápodobu kovového povrchu jsou modelářům v měřítku 1/24 k dispozici také některé soustružené kovové díly, nejčastěji disky kol, palivové nádrže, klaksony či jinak obráběné díly v podobě výfuků či světelných ramp. Vzhledem k povaze těchto dílů (tvrdý materiál, kvalitní kovový povrch) není práce s těmito díly obtížná a obvykle spočívá pouze v jejich dolepení na modelu vhodným druhem lepidla (kyanoakrylát, dvousložkové lepidlo).

Jen pro úplnost bychom zde mohli zmínit i obtisky, které jsou rovněž nabízeny výrobci doplňkových dílů. Jejich charakter a práce s nimi však není odlišný od práce s klasickými obtisky a těm byl již věnovaný samostatný článek v textu o povrchové úpravě modelů.

Práce s doplňkovými díly

Kromě dílčích kroků, které je nutné učinit podle typu používaných doplňků, bych v této obecné části ještě zmínil některá specifika, která jsou všem doplňkovým dílům společná.

Již jsem zmínil, že většinou jde o díly určené pro pokročilé modeláře. Od těch se kromě zručnosti a zkušeností s klasickými modelářskými postupy očekává také samostatnost a schopnost dohledat si podklady k té či oné partii skutečného nákladního automobilu. Před nějakou dobou byl například majitel firmy KFS dotazován ohledně příliš stručného návodu u jednoho ze svých doplňků, na který reagoval slovy: „A to někdo čte?“ (myšleno návod). Dále nelze zanedbat ani náročnost přípravy takového návodu (časová náročnost, grafika, tisk), takže stručné či zcela chybějící návody u doplňkových dílů je nutné brát spíše jako jejich rys než nedostatek a tak k věci také přistupovat.

Mimo práce s doplňky samotnými je nutné si uvědomit, že jejich použití může vyžadovat větší či menší úpravu dílů samotné stavebnice a v nejednom případě i výrobu celého dílu svépomocí či alespoň použití přídavného materiálu (plastová destička, profil, drát). Tyto související úkony pak mohou být stejně nebo i více náročné než je práce se samotnými díly. Například použití nábojů kol firmy KFS, které stačí pouze nabarvit, vyžaduje úpravu zadní nápravy (odříznutí čepů), úprava vnějších i vnitřních disků nápravy (vyříznutí středů) a změnu způsobu uložení kol na modelu (původní otočné, s použitím nábojů KFS lepené napevno). K těmto souvisejícím činnostem však není k dispozici žádný návod a modelář musí pracovat intuitivně na základě svých vlastních zkušeností.

Pokud se do práce s těmito díly pustí nezkušený modelář, nesmí se příliš divit tomu, že si s prací neví rady, neboť pro úspěšné zvládnutí některých úkonů a činností je zapotřebí zkušenost a praxe a to nelze koupit, pouze získat.

Ještě před nákupem se obvykle vyplatí zvážit, zdali má pořízení daného doplňku vůbec smysl a zdali jeho provedení odpovídá ceně. Zejména u resinových doplňků se stává, že po prvotním nadšení následuje trpké zklamání, neboť kvalita dílů je nevalná a použití problematické. Stává se také, že resinový díl je pouhou kopií dílu ze stavebnice a že vám práci nemusí vůbec ulehčit a vynaložená suma je zbytečná. Například u konverzních sad pro podvozky (přestavba verze 4x2 na 6x4) se může stát, že přidaná náprava a díly jejího zavěšení jsou pouhou kopií původních plastových dílů doplněných o několik málo nenáročných drobností., avšak výsledná cena sady se blíží celé stavebnici, ze které byste dané díly mohli použít a ještě by vám zbylo mnoho dalších na domácí vrakoviště. KFS například nabízí obecnou sadu těžkého zavěšení zadních dvojnáprav, které není ničím jiným než kopií dílů ze stavebnice Renault R340.

Mezi výrobci doplňkových dílů jsou zkušení modeláři s kvalitními produkty i méně zruční jedinci s produkty problematickými. Proto je dobré (ostatně jako všude v životě) pečlivě vybírat a před nákupem si zajistit dostatek informací o daném produktu i výrobci. Uvědomte si, že pojem doplňkový díl není ani zdaleka ekvivalentní k pojmům méně práce či ušetřený čas.

Výrobci a prodejci doplňkových dílů

Přehled hlavních výrobců a prodejců doplňkových dílů je neustále dokola omílanou informací a přesto se stále najde dost těch, kteří se na to neustále ptají. Inu, opakování matka moudrosti. Odkazy na všechny níže uvedené výrobce najdete také v sekci "ODKAZY".

Pokud budete objednávat zboží ze zahraničí a vaše platba bude probíhat platební kartou, ujistěte se, že je odblokovaná na internetové transakce (transakce bez fyzické přítomnosti uživatele karty), neboť jinak nebude možné platbu uskutečnit.

Czech truck model

Leptané doplňky Czech truck model asi není třeba příliš představovat a veškeré informace o nich najdete ZDE .

Kit form Services

Britská firma Kit form services (KFS) je (i přes svůj ústup k vojenské technice v měřítku 1/24 v posledních letech) stále největším výrobcem doplňkových dílů a konverzních sad pro kamiony v měřítku 1/24 na světě. Mimo to nabízí i produkty dalších firem a výrobců. Svoje zboží nabízí prostřednictvím vlastních webových stránek: www.kitformservices.com . Způsob objednávání je zde trochu předpotopní (vše je popsáno v angličtině v sekci Ordering and payments): na stránkách je pdf formulář (Order form, skoro až úplně dole), který si musíte stáhnout, vytisknout, vyplnit do něj veškeré údaje o objednávce, podle hodnoty objednávky si zvolit z daného poštovného (je kousek nad formulářem samotným, pro nás platí odstavec Mainland Europe & EEC). Do formuláře vyplníte rovněž údaje o vaší platební kartě, adresu a tento formulář je třeba odeslat na kontaktní email uvedený na stránkách. Pokud máte obavy o zneužití údajů o vaší kreditní kartě, můžete její číslo alespoň rozdělit do dvou e-mailů. KFS je velice solidní a dlouhé roky fungující prodejce a o jeho spolehlivosti a solventnosti není pochyb stejně tak jako není pochyb o kvalitě jejich dílů, která je mezi ostatními výrobci doplňkových dílů pro kamiony na špičce. Dodávka do republiky je otázkou několika málo dnů. Odkaz ZDE.

M&G Mouldings

I firma M&G Mouldings pochází z Britských ostrovů a specializuje se zejména na doplňkové díly pro evropské nákladní automobily. Firma ve všech ohledech funguje velice podobně jako KFS, má svoje webové stránky ( www.mgmouldings.co.uk ), objednávka probíhá stejným způsobem (Order form, na kterém je přímo uvedené poštovné, takže jeho hodnotu stačí jen zatrhnout). Některé položky firma M&G neskladuje a odlévá až na požadavek zákazníka, ale moje zkušenost je taková, že i přesto jsem měl díly do 14ti dnů doma. Kvalita je slušná, díly jsou bez bublin a není problém s nimi pracovat. Odkaz ZDE.

Kingdom trucks

Výrobou doplňků a konverzních sad pro modeláře je i malá britská firma Kingdomtrucks, která v minulosti uvedla na trh několik velice zajímavých resinových stavebnic historických nákladních automobilů. Firma funguje obdobným způsobem jako výše uvedení prodejci. Odkaz ZDE.

Auslowe

Australská firma Auslowe je celosvětově známá a uznávaná jako výrobce doplňků a konverzních sad pro stavbu modelů australských kamionů. Nabízí široký sortiment doplňků a příslušenství od motorů, kol a drobotiny až po celé kabiny a návěsy. Výrobky této firmy starší deseti let se zdají být svojí kvalitou na hraně a mnohdy vyžadují poměrně dost opravných prací, nové výrobky naopak vypadají velice dobře a neměl by s nimi být žádný problém. Webové stránky této firmy jsou ZDE a jejich prostřednictvím je možné i zboží za koupit. Na adrese funguje klasický eshop, ve kterém je možné platit buď platební kartou nebo přes Paypal účet. Vzhledem k tomu, že jde o zboží, které nepochází z EU, zásilky od tohoto výrobce podléhají platným celním procedurám. V Evropě některé výrobky této firmy nabízí firma KFS. Odkaz ZDE.

HA Models

Dnes již neexistující firma Henrika Andersena, známého dánského modeláře, nabízela širokou paletu doplňků zejména pro stylistické úpravy moderních evropských kamionů. K dispozici byly i nárazníky na nízké kabiny Actros a špičkou produkce byla konverzní sada Iveco EuroStar. Před řádově pěti lety se Henrik rozhodl prodej doplňků ukončit a věnovat se dále především své soukromé modelářské práci. Jeho doplňky jsou ale stále vyhledávaným zbožím a tak je čas od času něco z jeho produkce k dispozici na akcích, které se svými kolegy z Dánska navštěvuje.

Flemming Pedersen

Rovněž i Flemming Pedersen je dánský modelář, který stojí za řadou produktů pro úpravy moderních evropských náklaďáků. Díky němu máme k dispozici širokou nabídku leptaných oken a nejrůznějších zástěr v mnoha variantách pro všechny běžné značky kamionů. K tomu Flemming nabízí i některé frézované plastové díly a špičkou jeho nabídky jsou obtiskové sady pro kamiony známých dopravců, zejména dánských a belgických. Mimo toho je také autorem „mástrů“ pro některé oblíbené doplňky firmy KFS, zejména pro vozy Scania (Ad-blue set, řadový šestiválcový motor aj.) Na počátku roku 2012 se mi však Flemming svěřil s tím, že z časových důvodů se i on rozhodl část produkce doplňků ukončit a z trhu tak výhledově zmizí především jeho obtiskové sady.

AN modeltrucks

Ruský modelář Andrej Mjakotkin se výrobě doplňkových dílů začal zabývat relativně nedávno, ale za krátkou dobu si dokázal vybudovat poměrně zajímavý program doplňků pro modely kamionů, které jinde nenajdete a který se neustále rozšiřuje. Jeho webové stránky najdete na adrese www.an-modeltrucks.com. S dostupností jeho produktů to bylo ještě nedávno poměrně složité, ale Andrej se nakonec přestěhoval do EU a tak není problém díly nakupovat přímo od něj (platba na účet nebo přes Paypal), ačkoli je přeprodává KFS i Model maker shop. První díly z Andrejovy dílny zaváněly sice dobrým litím, ale trochu hrubou mástrařinou, ale nejnovější produkty vypadají velice slibně (MAN TGX, Actros MP3) a můžeme jen doufat, že se jeho nabídka bude dále rozšiřovat. Odkaz ZDE,

Jean Claude Lescrenier

  • Belgický modelář Jean Claude Lescrenier je známý svojí širokou řadou doplňků zaměřených na moderní evropské kamiony. Jejich dostupnost je ovšem poměrně problematická, neboť sám svoje díly na internetu nenabízí a jsou k dispozici především prostřednictvím eshopu Model maker shop. Komunikace s ním osobně probíhá poštou a pouze francouzsky, což je pro většinu modelářů nepřekonatelným problémem. Ačkoli jsou jeho díly charakteristické jednoduchou mástrařinou, která není zdaleka tak čistá, jak by si mnozí představovali, vyniká mnoho těchto doplňků originalitou a nikdo jiný je nenabízí. Zatímco kvalita mástrů může být diskutabilní, samotné lití je velice slušné a bubliny se v jeho dílech neobjevují. Pokud vím, tak je to jediný výrobce doplňků, který ve větším odlévá i čiré díly světel. Velice atraktivní jsou jeho stavebnice historických Scanií. Na druhou stranu je Jean Claude neblaze proslulý tím, že mnoho z jeho dílů jsou pouhými kopiemi dílů jiných výrobců.

    American Industrial Truck Models

    Americká firma AITM je výrobcem zajímavé řady konverzních sad a doplňků pro modely amerických kamionů, zejména historických. Její nabídku najdete na adrese www.aitruckmodels.com a některé z jejích produktů nabízí i Model maker shop. Kvalita výrobků firmy AITM (pár jsem jich měl v ruce a viděl na vlastní oči) je různá a s evropskými výrobci většinou nesnese srovnání. Některé jejich kabiny jsou vcelku pěkné, jiné ale dosti hrubé a zjednodušené a to samé platí i o zbytku výrobního programu a jde tak především o zboží pro zkušené modeláře, kteří si s jeho opravami a doplněním budou vědět rady. U AITM je možné nakupovat a platit prostřednictvím účtu Paypal. Vzhledem k tomu, že jde o zboží, které nepochází z EU, zásilky od tohoto výrobce podléhají platným celním procedurám. Odkaz ZDE.

    Ostatní výrobci

    Výše uvedený výčet výrobců není rozhodně kompletní a na světě existuje obrovské množství modelářů, kteří využili svého umu a zkušeností a nabídli svoje díly k prodeji. Kromě výše uvedených (ve všech případech to jsou přímo kamionoví modeláři) jsou ještě další, kteří ovšem nezašli tak daleko, že by jejich produkce nabrala podobu nějaké firmy a tak jsou jejich díly k dispozici pouze omezeně a většinou je to skrze některého z lokálních prodejců doplňků pro kamionové modeláře. Proto nepovažuji za úplně správné zde do detailů popisovat jejich produkci, neboť je omezená, často se mění a nelze ji úplně srovnávat s prezentací výše uvedených výrobců. Díly malých výrobců jsou k dispozici buď prostřednictvím osobního kontaktu s danými modeláři či díky některým větším eshopům, evropskému Model maker shop a americkému Sour Kraut‘s.

    Prodejci doplňkových dílů

    Mimo výrobců, kteří jsou často zároveň prodejci svého zboží, existuje i několik internetových obchodů, které jsou zaměřeny spíše na prodej než výrobu dílů a nabízí široký sortiment doplňků od mnoha různých výrobců.

    Model maker shop

    Největším evropským eshopem zaměřeným na modely kamionů je Model maker shop, za kterým stojí rakušan Heinz Schwarz. Tento eshop naleznete na adrese: www.modelmakershop.com . Je rozsáhlý, ale přehledný a nákup zde probíhá formou klasického eshopu: zboží vybíráte do košíku, ze kterého si pak sestavíte celou objednávku a sami vyřídíte také platbu kartou. Rychlé a snadné! Obrovskou výhodou tohoto eshopu je fakt, že nabízí prakticky vše co si může modelář přát: stavebnice většiny výrobců a k tomu doplňkové díly většiny výrobců. Atraktivní je zejména nabídka produktů od modelářů, kteří jiným způsobem svoje zboží neprodávají. Eshop nabízí také některé položky pod vlastní značkou. Mimo toho nabízí i barvy, nářadí a kompletní sortiment firmy Italeri. Odkaz ZDE.

    Sour Kraut’s

    V USA je provozován jiný rozsáhlý eshop, který rovněž sdružuje produkci mnoha výrobců doplňkových dílů z celého světa a je zaměřený především na modely amerických trucků. Platba zde probíhá především pomocí účtu Paypal a nově je zde i možnost platby platební kartou. Odkaz ZDE.

    Virago hobby

    Trochu v ústranní se rozrůstá švédský eshop zaměřený na automobily, ZDE . Je sice v trochu nepraktické švédštině a ideální není ani jeho forma, ovšem v dohledné době bychom se měli dočkat představení nového formátu a zlepšení přehlednosti.