|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Reflexní cedule Jedno z nejběžnějších a nejrozšířenějších značení je označení dlouhých a těžkých vozidel reflexními cedulemi dle nařízení EHK R70, která jsou předepsána v několika provedeních a ve dvou základních vzorech:
- šrafované pro těžká vozidla kategorií N2 nad 7,5t a N3 (s jistými výjimkami, např. nejsou povinné pro tahače návěsů, kde jsou ovšem v praxi běžně k vidění Rozmístění je patrné z následujících obrázků. Pozornější jedinci si asi všimli, že reflexních cedule existují i v různých kombinacích barev a to buď jako žluté reflexní+červené reflexní a nebo žluté reflexní+fluorescentní oranžová. Mimo reflexních cedulí dle EHK R70 je možné si na některých vozidlech povšimnout i reflexního značení jiného typu. Nejčastěji jde o starší francouzská vozidla ze sedmdesátých či osmdesátých let, jejichž zadní partie (partie jejich přívěsů/návěsů) zvýrazňují reflexní cedule v barevné kombinaci fluorescentní oranžová+reflexní červená. Tvary těchto cedulí jsou obvykle složitější než jen obyčejné obdélníky, často jde o sestavu fluorescentního pásku oranžové barvy a několika pásků z reflexní červené. Do České republiky se toto značení dostalo většinou při dovozu návěsů a nástaveb francouzské výroby Pierre Trouillet, Chereau nebo výrobců později sdružených do týmu General Trailers, tedy Trailor, Fruehauf či Benalu. Jen pro doplnění uvádím, že obdobné reflexní značení jako pro těžká a dlouhá vozidla existuje také pro pomalu jedoucí vozidla dle EHK R 69 v podobě reflexního trojúhelníku, který nejspíše budete znát z traktorů a pracovních strojů, které se po našich silnicích pohybují. Nově je u nás zavedené i tzv. nápadné reflexní obrysové značení vozidel dle nařízení EHK R104 a EHK R48 jehož rozmístění je doporučené dle níže uvedených obrázků:
- Úplné obrysové značení na zadní straně - barva žlutá, nebo červená Toto označení je povinné pouze pro určité skupiny vozidel, viz následující tabulka: |
"modely kamionů - Jan Rosecký" |