|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ČESKÉ MENU
|
|
|||||||
|
Jiná značení nákladních automobilů dle místních předpisů a zvyklostí Ponecháme-li stranou značení víceméně běžná a obvyklá, jejichž význam je obecně znám či není složité jeho původ dohledat, na nákladních vozidlech vybraných evropských států si lze všimnout označení či symbolů, které jinde nejsou obvyklé a jejich význam není obvykle příliš jasný. Povídejme se na to nejběžnější a nejdiskutovanější. Itálie Ve věci zajímavých značení na kamionech je jednou ze zajímavých zemí Itálie. Zde je možné povšimnout si dvou zvláštností. Jednou jsou šikmé bílé či červené pruhy na přední a zadní části nákladních vozidel, přívěsů a návěsů, druhou pak černá písmena v zeleném čtverci na chladírenských, skříňových nebo i cisternových nástavbách vozidel. Bíly šikmý pruh (či pruhy) na přední či zadní části vozidla označují dopravu tzv. „conto terzi“ neboli dopravu pro třetí stranu, která není výdělečnou činností a vztahuje se na ni zvláštní licence zatímco červená barva proužků označuje dopravu „conto proprio“, tedy dopravu pro vlastní potřebu, kdy doprava samotná není hlavní výdělečnou činností, což je případ například farmářů, stavebních firem a podobně. Toto rozlišení druhu dopravy se vztahuje na vozidla nad 3,5 tuny a k vidění je pouze na vozidlech registrovaných v Itálii. Zelené čtverce s černými písmeny o rozměru 400 x 500 mm označují povolení jezdit v Itálii během neděle a státních svátků, kdy pro běžná nákladní vozidla platí zákaz jízdy. Toto povolení získávají dopravci prostřednictvím zákazníka, pro kterého zboží dopravují a je běžně k vidění i na zahraničních vozidlech, nejen italských. Každé písmeno pak odpovídá druhu zboží, které vozidlo převáží. Malé písmeno „a“ pochází ze slova „alimentari“ (potraviny), malé písmeno „d“ od slova „deperibili“ (kazící se zboží). Kromě zelených čtverců pak také existuje žlutý čtverec s velkým písmenem „R“, který značí vozidlo, přepravující odpadky. Dánsko Určitou zvláštnost je možné najít také v Dánsku. Jsou jí bílo červené cedulky „PAHAENG“, které jsou k vidění na dánských nákladních vozidlech vždy vpravo za kabinou pootočené často směrem dozadu. Slovo „pahaeng“ znamená v dánštině přívěs a jde o upozornění, že tažné vozidlo za sebou vleče přívěs či návěs. Toto upozornění je umístěno napravo za kabinou, protože jde především o varování pro cyklisty, že je předjíždí dlouhá souprava a je třeba se mít stále na pozoru, ačkoli je již tažné vozidlo minulo. Rusko Kdo někdy studoval ruská vozidla, všimnul si nejspíše cedulky „PUSTOJ“ za oknem některých z nich. Výraz „pustoj“ znamená prázdný. Cedulky jsou buď papírové nebo plastové různých formátů a značí skutečnost, že vozidlo je prázdné a neveze žádný náklad. Mimo jiné slouží toto označení i pro snazší rozlišení vozidel při kontrolách. Protože Rusko je stále zemí v některých ohledech divokou, fungují zde například společné konvoje pro kamiony s drahým nebo jinak specifickým nákladem. Na hranicích se vám tak může stát, že jste přiděleni do společného konvoje (těžko s tím něco uděláte, pokud se vám to nelíbí), který má stanovenou trasu a dobu odjezdu. Takový konvoj doprovází za tučný poplatek policie a všechna vozidla v něm jedoucí pak vyfasují za okno ceduli „KONVOJ“. Tato zdánlivě užitečná pomoc má samé výhody: cesta je dražší a pomalejší. Velká Británie Ve Velké Británii je zase používán zajímavý systém značení nadměrných nákladů. Na vozidlech jsou k vidění černé tabulky STGO (Special Types General Order) s označením příslušné kategorie, do které vozidlo spadá (CAT 1, CAT 2, CAT3) a která definuje podmínky, za kterých se tento transport může pohybovat na silnici. Zatímco pro kategorii 1 (46 t) platí například omezení rychlosti stejné jako pro běžné nákladná automobily a obdobná je i hmotnost na nápravu, vozidla kategorie 2 (80t) již mají maximální povolenou hmotnost na nápravu 12,5t a sníženou rychlost na 40 mph na dálnici a dále pak 35 a 30 mph na silnicích nižších tříd, vozidla kategorie 3 (160t) mohou nést až 16t na nápravu při rychlosti 30 mph na dálnici a 25 resp. 20 mph na silnicích nižších tříd. Nadměrné náklady nad 160t pak vyžadují další speciální povolení a podmínky. |
"modely kamionů - Jan Rosecký" |